Promocja: pl – od 5 zł | eu – od 5 zł | com – od 20 zł

Serwer HTTP - błędy niepowodzenia (5xx)

Kody błędu serwera HTTP (5xx)

Kody niepowodzenia (5xx) jest to grupa kodów, która wskazuje na to, że żądanie przeglądarki zostało odebrane przez serwer, jednak nastąpiła jakaś sytuacja, która nie pozwoliła serwerowi na właściwą realizację danego żądania.

 

  • 500 Internal Server Error - wewnętrzny błąd serwera.
    Błąd 500 pojawia się, gdy podczas działania strony napotkane zostały jakieś trudności, które uniemożliwiły zrealizowanie żądania. Przyczyn występowania błędu 500 jest wiele, najczęstsze z nich zostały opisane w osobnym artykule: Błąd 500 Internal Server Error - dlaczego się pojawia?
  • 501 Not Implemented - nie zaimplementowano.
    Błąd 501 informuje, że serwer nie dysponuje funkcjonalnością wymaganą w zapytaniu. Kod jest zwracany wówczas, gdy serwer otrzymał nieznany typ zapytania.
  • 502 Bad Gateway - błąd bramy.
    Błąd 502 oznacza, że serwer spełniający rolę bramy lub pośrednika otrzymał niepoprawną odpowiedź od serwera nadrzędnego i nie jest w stanie zrealizować przesłanego żądania.
  • 503 Service Unavailable - usługa niedostępna.
    Błąd 503 pojawia się, gdy serwer nie jest w stanie w danej chwili zrealizować zapytania ze względu na przeciążenie.
  • 504 Gateway Timeout - przekroczony czas bramy.
    Błąd 504 to informacja, że serwer spełniający rolę bramy lub pośrednika nie otrzymał w ustalonym czasie odpowiedzi od wskazanego serwera HTTP, FTP lub serwer DNS jest potrzebny do obsłużenia zapytania.
  • 505 HTTP Version Not Supported - nieobsługiwana wersja HTTP.
    Błąd 505 pojawia się, gdy serwer nie obsługuje bądź odmawia obsługi wskazanej wersji HTTP.
  • 507 Insufficient Storage (WebDAV) - serwer nie jest w stanie zapisać danych związanych z wykonaniem zapytania.
  • 508 Loop Detected (WebDAV) - serwer wykrył nieskończoną pętlę w trakcie przetwarzania zapytania.
  • 509 Bandwidth Limit Exceeded - serwer jest tymczasowo niedostępny, ponieważ właściciel strony przekroczył limit transferu danych.
  • 510 Not Extended - brak rozszerzenia HTTP koniecznego do obsługi danego zapytania.
  • 511 Network Authentication Required - wymagane uwierzytelnienie przed otrzymaniem dostępu do sieci.

 

Przykłady błędów 5xx i sposoby ich rozwiązania

Błąd 500 - Internal Server Error wskazuje, że pojawił się wewnętrzny problem z witryną. Serwer może jednak jednoznacznie określić, co jest przyczyną błędu. Aby zdiagnozować, dlaczego komunikat błędu 500 pojawił się na stronie, administrator strony powinien dokładnie przeanalizować przede wszystkim logi serwera. W przypadku serwerów hostingowych z oferty nazwa.pl wykaz Error i Access logów znaleźć można w CloudHosting Panelu zarządzania serwerem (Sprawdź: Logi serwera). Najczęstsze przyczyny pojawienia się błędu 500, a także sposoby ich rozwiązania, zostały opisane w artykule: Błąd 500 Internal Server Error - dlaczego się pojawia?.

Błąd 502 - Bad Gateway wskazuje na to, że serwer pośredni, który działa jako serwer proxy, nie był w stanie uzyskać prawidłowej odpowiedzi z serwera nadrzędnego. Błąd 502 może mieć przyczynę zarówno po stronie serwera, na którym znajduje się strona, jak i po stronie przeglądarki, w której użytkownik próbuje wyświetlić daną stronę. W przypadku stwierdzenia błędu przez użytkownika wyświetlającego stronę w pierwszej kolejności należy wyłączyć przeglądarkę, włączyć ją ponownie i wykonać od razu czyszczenie jej pamięci podręcznej, w tym także usunąć ciasteczka. W przypadku stwierdzenia błędu przez administratora strony należy zweryfikować ustawienia firewalla lub innych systemów ochrony na serwerze, aby dowiedzieć się, czy nie zareagowały zbyt gwałtownie. Wtyczki zabezpieczające stosowane w systemach CMS również mogą blokować połączenia. Należy sprawdzić ich ustawienia. Jeśli niedawno zmieniana była konfiguracja DNS domeny, nie zakończony proces propagacji domeny także może być powodem wyświetlania błędu 502. W takim wypadku należy odczekać do zakończenia propagacji domeny.

Błąd 503 - Service Unavailable oznacza, że serwer strony działa poprawnie, ale w danej chwili nie może obsłużyć żądania, gdyż jest niedostępny z powodu przeciążenia lub prac serwisowych. W przypadku gdy strona znajduje się na serwerze VPS lub dedykowanym, rozwiązaniem problemu jego przeciążenia może być restart. Jeśli witryna utrzymywana jest na serwerze hostingowym, w samodzielnym odnalezieniu przyczyny błędu pomocnym będzie analiza logów serwera. Należy również zapoznać się z komunikatami technicznymi usługodawcy serwera, aby dowiedzieć się, czy na dany czas nie zostały zaplanowane prace serwisowe, w trakcie których może nastąpić czasowe wyłączenie serwerów.

Błąd 504 - Gateway Timeout oznacza, że serwer sieciowy nie otrzymał na czas odpowiedzi od drugiego serwera, z którego próbował załadować stronę internetową lub wykonać inne żądanie przeglądarki. W przypadku pojawienia się tego błędu należy przeanalizować kilka możliwych jego przyczyn. Jeśli zmieniana była konfiguracja domeny i nie zakończył się proces propagacji zmian, należy odczekać do jego zakończenia. Zmiany w obrębie konfiguracji zapory sieciowej lub zabezpieczeń serwera, a także nieprawidłowa konfiguracja wtyczek zabezpieczający stronę, również mogą spowodować pojawienie się błędu 504. Należy wówczas przeanalizować wykonywane w tym zakresie zmiany. Cennych informacji na temat możliwych przyczyn błędu dostarczyć mogą logi serwera. W przypadku usług hostingowych w nazwa.pl znaleźć je można w CloudHosting Panelu zarządzania serwerem

 

WIĘCEJ INFORMACJI:Logi serweraSerwer HTTP - kody odpowiedzi

Table of Contents