Promocja: pl – od 10 zł | eu – od 10 zł | com – od 20 zł

Oszustwa i nadużycia

W związku z otrzymywaniem od naszych Klientów sygnałów dotyczących prób podszywania się pod nazwa.pl lub wykorzystywania braku doświadczenia Klientów, przedstawiamy kilka przykładów najczęstszych prób oszustw oraz nadużyć, z jakimi spotkali się nasi Klienci.

  1. Zmiana firmy fakturującej / firma „współpracująca” z nazwa.pl

    Często otrzymujemy sygnały, że do naszych Klientów dzwonią firmy przedstawiające się jako współpracujące z nazwa.pl lub reprezentujące nazwa.pl, a także innych szanowanych na rynku rejestratorów. Firmy te często wprowadzają Klienta w błąd oraz namawiają do transferu domeny. Sugerują przy tym, że przeniesienie oznacza wyłącznie zmianę firmy wystawiającej faktury. Co więcej, bardzo często ta forma oszustwa połączona jest z przedstawieniem atrakcyjnej oferty cenowej.

    Przypominamy, że transfer domeny oznacza zmianę rejestratora, który w Państwa imieniu wykonuje obsługę administracyjną wobec NASK i innych rejestrów. Zanim zdecydują Państwo o dokonaniu przeniesienia domeny, radzimy bardzo dokładnie sprawdzić opinie na temat przejmującego rejestratora, ponieważ w tej relacji zaufanie powinno odgrywać ogromną rolę.

    Jednocześnie w przypadku otrzymania takiego telefonu od rzekomego przedstawiciela współpracującego lub reprezentującego nazwa.pl, zachęcamy do kontaktu z naszym Działem Obsługi Klienta, w celu weryfikacji.

  2. Atrakcyjne oferty

    Pułapką dla Klientów mogą być także tzw. bardzo atrakcyjne cenowo oferty, które pomimo że często są legalne i zgodne z prawem, to mogą mieć przykre konsekwencje. Oferty takie najczęściej składane są telefonicznie. Podczas rozmowy niczego nie świadomy Klient udziela pełnomocnictw, które później, bez jego wiedzy i pełnej akceptacji, wykorzystywane są do transferu domeny do innego Rejestratora.

    Przed skorzystaniem z takiej oferty warto skontaktować się z nazwa.pl, gdyż zmiana rejestratora domeny w takim wypadku, może pociągnąć za sobą problemy z działaniem usługi, a nawet brak możliwości zarządzania domeną czy też brak dostępu do profesjonalnego wsparcia, jakie oferujemy w nazwa.pl

  3. Prawo pierwszeństwa do nazwy domeny

    Bardzo częsty przypadek, który skierowany jest przede wszystkim do tych mniej doświadczonych Klientów, polega na kontakcie z Abonentem, najczęściej wykonywanym telefonicznie, i zaproponowaniu mu odpowiednika posiadanej już domeny z innym rozszerzeniem. Jako powód kontaktu podawane jest z reguły zainteresowanie taką domeną przez inny podmiot. Osoba dzwoniąca zapewnia, że kontaktuje się, aby pomimo zainteresowania domeną przez inny podmiot, dać Abonentowi możliwość jej zarejestrowania. Zazwyczaj cena za rejestrację takiej domeny jest bardzo wysoka.

    W takim przypadku, najlepiej skontaktować się z Działem Obsługi Klienta nazwa.pl. Zazwyczaj oferowana domena jest wolna do rejestracji i można ją wykonać za pośrednictwem nazwa.pl w dużo niższej cenie – przy założeniu oczywiście, że dana domena jest potrzebna. Jednocześnie sugerujemy, odpowiednio wcześniejsze, najlepiej już na początku prowadzenia firmy, zabezpieczenie swojej nazwy w najpopularniejszych rozszerzeniach, takich jak .pl, .com.pl, .eu czy też .com, u największych rejestratorów, w tym nazwa.pl. Utrzymanie tych domen w pierwszym roku jest często bezpłatne lub związane z bardzo niewielkimi kosztami.

  4. Oferta na proformie

    Kolejną popularną formą oszustwa Klientów jest wysyłanie ofert łudząco przypominających proformy na przedłużenie lub zamówienie usługi. Najczęściej oferta dotyczy zarejestrowania nowej domeny, z przekierowaniem na domenę już zarejestrowaną w nazwa.pl. Cena w tym przypadku również jest bardzo zbliżona do ceny za przedłużenie domeny w nazwa.pl. Aby ustrzec się przed takimi oszustwami, najlepiej jest bardzo dokładnie sprawdzać otrzymywane oferty lub skontaktować się z nazwa.pl w celu weryfikacji. Przypominamy jednocześnie, że proformy generowane przez nazwa.pl zawsze zawierają kompletne dane naszej spółki.

    Lista wystawionych przez nazwa.pl proform na przedłużenie posiadanych usług, znajduje się w Panelu Klienta, w którym dana usługa jest zarejestrowana. Dokładnie w zakładce Faktury i płatnościdokumenty i płatności. Warto więc sprawdzić właściwy Panel Klienta czy rzeczywiście otrzymana proforma została wystawiona przez nazwa.pl.

    W Panelu Klienta, w zakładce Moje danezmiana danych (1), znaleźć można również prawidłowy i aktualny numer rachunku bankowego (2), na który należy dokonywać opłat za usługi zarejestrowane w danym Panelu. Warto więc, przed dokonaniem płatności, porównać numer konta widniejący na otrzymanej proformie z numerem konta widniejącym w Panelu Klienta.

    W przypadku wszelkich wątpliwości, co do pochodzenia otrzymanej proformy, zachęcamy do kontaktu z Działem Obsługi Klienta nazwa.pl.

    Przykład proformy nie wystawionej przez nazwa.pl:

  5. Proforma spakowana w pliku .zip

    Coraz częściej można się spotkać z próbą wyłudzenia polegającą na otrzymaniu, na adres e-mail, proformy spakowanej w pliku .zip. Taka wiadomość e-mail łudząco przypomina wiadomości przesyłane przez nazwa.pl lub innych rejestratorów domen.

    Działanie takie jest bardzo niebezpieczne, ponieważ często jego następstwem jest nie tylko utrata pieniędzy, ale także zawirusowanie komputera, na którym rozpakowany zostanie plik .zip. W rezultacie może to prowadzić do utraty wrażliwych danych przetrzymywanych na komputerze, w szczególności danych dostępowych do rachunków bankowych obsługiwanych na danym sprzęcie. Pamiętaj, nazwa.pl nigdy nie wysyła proform w formie spakowanych plików .zip lub .rar. Proformy wysyłane są wyłącznie w postaci oddzielnych plików .pdf.

    Przykład takiej fałszywej wiadomości dotyczącej płatności:

    W przypadku otrzymania takiej wiadomości, zdecydowanie odradzamy otwieranie pliku do niej dołączonego.

  6. Oferta w SMS

    Kolejnym przykładem nadużycia jest przesyłanie na firmowe numery telefonów komórkowych wiadomości SMS sugerujących, że zbliża się termin wygaśnięcia domeny. Często w pośpiechu nie doczytujemy, że informacja nie dotyczy domeny, którą firma realnie posiada, np. z rozszerzeniem .pl, ale odpowiednika tej domeny z zupełnie inną końcówką, np. .eu czy .com.pl. Podobne przypadki często opisywane są w prasie i na łamach internetowych portali branżowych.

    W takiej sytuacji, zanim dokonają Państwo płatności, zwłaszcza na rzecz firmy, której Państwo nie znają, zachęcamy do weryfikacji, jakie domeny faktycznie Państwo posiadają. W przypadku domen zarejestrowanych w nazwa.pl, w każdej chwili istnieje możliwość zalogowania do Panelu Klienta i zweryfikowania listy domen widocznych w zakładce Moje usługiDomeny.

    Przykład fałszywej wiadomości SMS:

  7. Oferta na odnowienie domeny

    Wiadomość e-mail w języku angielskim, dotycząca wygaśnięcia oferty, to coraz częstsza metoda wyłudzania opłat za rzekome przedłużenie ważności domeny. Temat i treść wiadomości sugerują, że jest ona przypomnieniem o wygaśnięciu domeny i wezwaniem do zapłaty. W rzeczywistości jest to oferta dotycząca usługi pozycjonowania, które nigdy nie było objęte zamówieniem.

    Przypadki tej metody oszustwa dotyczą najczęściej domen globalnych, czyli tych z rozszerzeniem .com, .biz, .org, .net i .info. Ze względu na widoczność daty wygaśnięcia domen w rejestrach WHOIS, nie można wykluczyć, że próby wyłudzenia będą występowały w odniesieniu do innych domen.

    Mając na uwadze powyższy sposób, zalecamy zachowanie czujności i przypominamy, że nazwa.pl nie korzysta z pośrednictwa innych firm do wysyłania powiadomień o wygaśnięciu usług. Nie są one również wysyłane w języku angielskim.

    Przykładowa, fałszywa wiadomość e-mail:

W przypadku wszelkich wątpliwości, również w zakresie pochodzenia otrzymywanych powiadomień o płatnościach czy też terminach ważności usług, zachęcamy do kontaktu z Działem Obsługi Klienta.

Table of Contents