Promocja: pl – od 5 zł | eu – od 5 zł | com – od 40 zł
Odbierz Voucher -80% na szybki WordPress! Sprawdź

Jaka domena jest najlepsza dla mojej działalności?

Wybierając domenę dla firmy lub wykonywanej działalności należy uwzględnić:

  1. Trafność. Nazwa domeny powinna odzwierciedlać nazwę Twojej firmy, produktu, bloga lub Twoje imię i nazwisko. Możesz również wykorzystać w adresie skróconą nazwę działalności, pseudonim czy jedynie godność. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w nazwie domeny opisać rodzaj świadczonych przez Ciebie usług bądź działalności (np. tanie‑opony.krakow.pl czy prawnik.krakow.pl).
  2. Odpowiednią pisownię. Wybierając nazwę domeny unikaj znaku podkreślenia oraz pauzy, których użycie powoduje, że adresy stają się trudniejsze do zapamiętania. Nie korzysta się także z polskich znaków (chociaż jest to dozwolone), gdyż użytkownicy są przyzwyczajeni, iż nie pojawiają się one w nazwach witryn. Nie wolno w adresach używać kropki.
  3. Łatwość zapamiętania. Jeśli zdecydujesz się zastosować skróconą nazwę firmy w adresie domeny, sprawisz, że zostanie łatwiej zapamiętana. Miej też na uwadze, że adres będzie pojawiał się np. w identyfikacji wizualnej działalności, dlatego powinieneś zadbać o jego prostą formę zapisu.
  4. Prawa innych osób lub firm oraz historię domeny. Zamawiając domenę, unikaj stosowania zastrzeżonych znaków handlowych albo imienia i nazwiska prawdziwej osoby bez jej zgody.

Jeśli domena była wcześniej zarejestrowana, sprawdź czy nie znajduje się ona na liście adresów uznanych za spamujące (z których masowo były wysyłane niezamówione wiadomości e‑mail). Można to zrobić np. za pomocą narzędzia MXToolbox.

 

Jakie rozszerzenie domeny warto zarejestrować?
  1. W pierwszej kolejności domeny polskie – z rozszerzeniem .pl, .com.pl, .biz.pl.
  2. Jeśli prowadzona przez Ciebie działalność ma charakter lokalny, to warto zamówić także domeny regionalne, np. z rozszerzeniami: .waw.pl, .mazowsze.pl, .katowice.pl, .podlasie.pl białystok.pl, czy .slask.pl.
  3. Gdy produkujesz i sprzedajesz towary lub usługi na rynkach europejskich, wskazana jest rejestracja domeny europejskiej, czyli z rozszerzeniem .eu.
  4. Jeśli Twój produkt lub usługa są oferowane na całym świecie albo domena zawiera nazwę firmy, która ma być elementem procesu budowania marki, to zamów domenę globalną, np. z rozszerzeniem: .com, .biz (wskazującą charakter komercyjny), .net (kojarzoną z działalnością internetową), .org (dla instytucji i organizacji) lub .info (dla domen ze stronami informacyjnymi, zawierającymi poradniki bądź wiadomości).

 

Listę wszystkich dostępnych rozszerzeń domen znajdziesz na stronie https://www.nazwa.pl/domeny/, po skorzystaniu z wyszukiwarki i kliknięciu przycisku DODAJ WIĘCEJ ROZSZERZEŃ (1).


 

Dlaczego warto zarejestrować domeny z różnymi rozszerzeniami?
  • Dla ochrony przed zajęciem trafnej nazwy witryny przez konkurencję lub firmę zajmującą się handlem domenami (koszty odkupienia tejże wielokrotnie przekraczają opłatę za rejestrację lub przedłużenie).
  • Dla zabezpieczenia przed ryzykiem rejestracji domeny przez nieuczciwą konkurencję, która może wykorzystać ją do rozsyłania spamu lub podszywania się pod Twoją firmę.

Użytkownicy Internetu w Polsce najczęściej rejestrują domeny rodzime. Twoi potencjalni Klienci najprawdopodobniej będą szukać informacji o Twojej firmie właśnie pod adresem nazwatwojejfirmy.pl.

Table of Contents