Skip to content
Firma hostingowa roku
  • narzędzia
    • Cloud MailZarządzanie pocztą
    • Active.adminAdministracja serwerem
    • Active.statsStatystyki Twojej strony
    • phpMyAdmin Administracja bazami MySQL
    • phpPgAdmin Administracja bazami PostgreSQL
    • VPS Administracja VPS
  • panel klienta
  • poczta
Program partnerski 50% prowizji
  • Backup
  • Domeny
  • Poczta
  • Hosting
  • Wordpress
  • e-sklep
  • Vps
  • ssl
Twój koszyk
Promocja: pl – od 10 zł | eu – od 10 zł | com – od 20 zł
Przenieś domenę do nazwa.pl
Home  /  Marketing • Social Media  /  Jak mierzyć sukces w działaniach social media?
Posted on 2 grudnia 2020

Jak mierzyć sukces w działaniach social media?

Jeżeli prowadzimy kampanię w mediach społecznościowych, powinniśmy móc ocenić jej skuteczność. W innym przypadku będziemy działać po omacku, nie wiedząc, które treści przynoszą efekt, a które są pozbawione wartości marketingowej. W jaki sposób należy ewaluować tego rodzaju kampanie?

Dlaczego dokonywać pomiarów działań social media?

Ewaluacja jest nieodłącznym elementem każdej kampanii marketingowej. Dzięki niej jesteśmy w stanie ocenić, czy wybrana strategia skutkuje wymiernymi efektami, czy też należy ją zmodyfikować.

Trzeba pamiętać, że social media są środowiskiem bardzo dynamicznym. Strategia, która przynosiła satysfakcjonujące efekty w przeszłości, niekoniecznie może być skuteczna obecnie.

Prowadząc ewaluację na bieżąco, możemy także analizować czy zastosowane nowe rozwiązania, nawet zgodne z aktualnymi trendami, są skuteczne przy naszym rodzaju działalności.

Bez dokonywania pomiarów możemy prowadzić zupełnie nieefektywne działania lub uznać za satysfakcjonujące wyniki, które mogłyby być znacznie lepsze po modyfikacji strategii. Nie wystarczy bowiem zadowolić się zaobserwowanym „na oko” wzrostem liczby polubień oraz udostępnień w stosunku do czasu, kiedy nie prowadziliśmy kampanii. Należy kierować się twardymi danymi, które pozwolą ocenić skalę ewentualnego sukcesu.

Aby jednak miarodajnie ewaluować wyniki, należy określić cele naszej kampanii. Inne wskaźniki będą istotne, jeżeli zależy nam na pozyskiwaniu leadów, a inne, gdy mamy na celu, np. budowanie lojalności klientów czy świadomości marki.

Kluczowe wskaźniki efektywności działań social media

Podstawowe znaczenie dla oceny skuteczności kampanii marketingu online mają kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI (Key Performance Indicators). W przypadku działań w social mediach są to przede wszystkim:

Zasięg

Zasięg oznacza liczbę użytkowników, do których dotarła nasza treść. Jest to podstawowy parametr dla każdego rodzaju kampanii, aczkolwiek ilość nie jest tu tak samo istotna, jak jakość. Ważne, aby osoby, które zobaczyły treści, stanowiły część targetu kampanii. Zwiększa to szansę na realną skuteczność działań.

Zasięg działań na social mediach | nazwa.pl

Trzeba także pamiętać, że algorytmy mediów społecznościowych sprawiają, iż nie do wszystkich obserwatorów naszego profilu dotrą treści publikowane w kampanii. Dla przykładu Edge Rank Facebooka sprawia, że posty zobaczy przeciętnie od 1% do 10% osób, które polubiły profil.

Podczas pomiarów warto zwrócić uwagę, jaki zasięg mają firmowe hasztagi. Sprzyjają one zwiększeniu widoczności marki w social mediach, ponieważ użytkownicy mogą je umieszczać w swoich postach. Dzięki temu stosunkowo łatwo możemy zmierzyć, jak często są używane i o ile zwiększyły zasięg naszej kampanii.

Zaangażowanie

Wskaźnik zaangażowania to engagement rate i wylicza się go, dzieląc liczbę osób, które weszły w interakcję z treścią przez liczbę osób, do których dotarła dana treść. Jako interakcję można rozumieć, np. komentarze, reakcje, wyświetlenia wideo czy udostępnienia postu.

Znaczenie engagement rate dla ewaluacji kampanii jest kluczowe, ponieważ w ten sposób możemy ocenić, jaki procent użytkowników wszedł w relację z marką, a nie jedynie zobaczył na swojej ścianie naszą treść.

Zaangażowanie użytkowników na social mediach | nazwa.pl

Istotne jest jednak to, aby starać się o jak najwyższej jakości zaangażowanie użytkowników. Zależy to głównie od contentu, jaki udostępniamy. Jeżeli nachalnie namawiamy odbiorców do polubienia postu (tzw. potocznie żebrolajki), nie będzie dochodziło do prawdziwej, spontanicznej interakcji z marką. Na zaangażowanie w social mediach wpływ mają także nierzadko treści publikowane na blogu. Im więcej wartościowych tekstów w „internetowym pamiętniku”, tym większe zaangażowanie w mediach społecznościowych. Aby łatwo i szybko stworzyć blog, z którego będziemy kierować odbiorców na social media i odwrotnie, warto zainteresować się WordPressem.

Podobnie jest, jeżeli udostępniamy atrakcyjne treści wizualne, które nie wiążą się w żaden sposób z marką. Użytkownik, przewijając posty na swojej ścianie, polubi co prawda, np. atrakcyjny obrazek, ale nie zapamięta, kto go opublikował. Takiego rodzaju interakcja nie przynosi nam żadnej korzyści. Dlatego też trzeba mieć na uwadze marketingową jakość treści, nie stawiając jedynie na ilość polubień i udostępnień.

Wpływ

Wskaźnik wpływu oznacza procent użytkowników, którzy po otrzymaniu treści podejmą pożądaną przez nas akcję. Może to być skorzystanie z oferty, zapisanie się do newslettera, udostępnienie treści czy też pozostawienie komentarza. Jest to współczynnik konwersji, kluczowy dla wszystkich działań marketingu online.

Mierzenie konwersji ma podstawowe znaczenie dla określania, czy przyjęta strategia przynosi odpowiednie efekty. Oczywiście wskaźniki zasięgu czy interakcji mogą mieć dla nas równie dużą wagę w przypadku budowania świadomości marki, jednak w kampaniach obliczonych na sprzedaż powinniśmy wiedzieć, czy nasze treści się do niej przyczyniają.

Określenie współczynnika konwersji pomoże nam także w dokonaniu wyboru mediów społecznościowych, w które należy zainwestować czas i środki. Może okazać się, np. że profil na Instagramie generuje dużą ilość polubień, natomiast obecność na Facebooku prowadzi do wyższej konwersji. Wtedy warto zainwestować właśnie w to medium, gdyż wydatkowane środki mają szansę się zwrócić.

Dyskusje i rekomendacje

Social media są w istocie nieustannie toczącą się rozmową. Ważne jest, aby użytkownicy w jej trakcie poruszali także temat naszej marki. Istotne są tutaj, np. rekomendacje czy rozmowy o ofercie firmy.

Dyskusje, rekomendacje i opinie użytkowników na social mediach | nazwa.pl

Monitorując ten wskaźnik, zwracajmy uwagę, jak często jesteśmy wspominani we wpisach poprzez nazwę użytkownika (@naszamarka – w takich sytuacjach otrzymujemy powiadomienie). Istotne jest także obserwowanie ilości użytych hasztagów związanych z naszą marką. Inne dyskusje dotyczące marki możemy obserwować także za pomocą narzędzi do monitorowania Internetu.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

  • Monitoring Internetu – sprawdź, co o Tobie mówią

Aby zwiększyć ilość wzmianek, należy odpowiednio modyfikować przekaz. Wykonać to można metodą eksperymentalną, obserwując, jakie treści odpowiednio rezonują wśród społeczności. Najważniejsze jest jednak dostosowanie się do potrzeb i zainteresowań potencjalnych klientów poprzez obserwowanie dyskusji dotyczących naszej branży.

Niezbędna ewaluacja social mediów

Wymienione powyżej wskaźniki nie są jedynymi, które można mierzyć podczas prowadzenia kampanii w mediach społecznościowych. Wskaźniki warte monitorowania powinniśmy wyznaczać na podstawie celów, jakie sobie postawimy. Być może istnieją także wartości, które dla konkretnego typu działań okażą się równie istotne.

Należy pamiętać także, aby ewaluacja była prowadzona na bieżąco, nie tylko pod koniec wyznaczonych etapów kampanii. Dzięki temu będziemy mogli odpowiednio modyfikować treści, aby tworzyć przekaz optymalny pod względem skuteczności.

Tagi: Facebook Instagram marketing rekomendacje opinie Twitter
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

Social Media

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Ostatnie posty

  • Orange siecią dostępu do Internetu nr 1 w Polsce
  • Orange siecią dostępu do Internetu nr 1 w Polsce

Hosting

  • PHP 8 na hostingu w nazwa.pl
    PHP 8 na hostingu w nazwa.pl
  • PHP 8 na hostingu w nazwa.pl
  • Composer w nazwa.pl. Wygodne zarządzanie pakietami dla języka PHP na hostingu
  • Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim
  • Technologia ASP.NET i .NET Core w nazwa.pl
  • Zwiększ wydajność i bezpieczeństwo swojej strony WWW korzystając z najnowszych wersji PHP, MariaDB i PostgreSQL!
  • Nowe technologie w nazwa.pl wypierają stare usługi
  • PostgreSQL 13.1 na hostingu w nazwa.pl
  • Node.js i MongoDB od dziś na hostingu w nazwa.pl!
  • 2 GB dla pojedynczego procesu PHP na hostingu w nazwa.pl

Domeny

  • Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim nazwa.pl
    Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim
  • Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim
  • Ciesz się darmowymi usługami w nazwa.pl
  • Europejska domena a bezpieczeństwo w sieci
  • Spółka nazwa.pl kolejny rok sponsorem projektu Let’s Encrypt, oferującego certyfikaty SSL dla stron internetowych
  • Europejska domena dla Twojej firmy. Dlaczego warto zdecydować się na „.eu”?
  • Wszystko na temat domen internetowych – czym jest domena? Jak i gdzie ją zarejestrować? Jak ją chronić i zabezpieczyć przed przejęciem?
  • nazwa.pl wyróżniona przez Asseco Data Systems jako Lider certyfikatów SSL 2019
  • Domena .eu – nowe możliwości dla polskiego biznesu

Bezpieczeństwo

  • 700.000 zatrzymanych ataków, czyli typowy dzień dla Intrusion Prevention System w nazwa.pl
    700.000 zatrzymanych ataków, czyli typowy dzień dla Intrusion Prevention System w nazwa.pl
  • 700.000 zatrzymanych ataków, czyli typowy dzień dla Intrusion Prevention System w nazwa.pl
  • nazwa.pl rozwija Cloud Backup wspólnie z Klientami!
  • Firma nazwa.pl wdrożyła mechanizm dwuetapowej autoryzacji 2FA
  • Ostrzeżenie przed fałszywymi mailami z przypomnieniem o płatności
  • Nowe technologie: node.js, .NET Core, MongoDB i Redis w nazwa.pl
  • PurePC.pl: Cloud Backup się opłaca!
  • Jak zorganizować pracę zdalną w firmie. Użyteczne narzędzia
  • Cloud Backup z wyróżnieniem Sprawdzony Produkt od redakcji PC World

E-commerce

  • Jak zoptymalizować ścieżkę zakupową | nazwa.pl
    Jak zoptymalizować ścieżkę zakupową?
  • Jak zoptymalizować ścieżkę zakupową?
  • 6 narzędzi do hakowania wzrostu w e-commerce
  • Jak zautomatyzować procesy w sklepie internetowym?
  • Cross-selling i up-selling. Czym są i jak z nich korzystać?
  • SEO dla e-commerce – 5 ważnych elementów
  • Dlaczego kupują? Motywacje klientów sklepów internetowych
  • Co powinieneś wiedzieć o SEO i pozycjonowaniu?
  • Jak komunikować się z klientami online

O firmie

  • Informacje ogólne
  • CloudHosting
  • Technologie
  • Bezpieczeństwo
  • Looking Glass
  • Zarząd spółki
  • Biuro prasowe
  • Kariera w nazwa.pl
  • Kontakt

Produkty

  • Backup
  • Domeny
  • Poczta
  • Hosting
  • WordPress
  • VPS
  • SSL
  • e-Sklep
  • Usługi IT
  • PHP i Bazy danych
  • SEO

Centrum pomocy

  • Szukaj w Centrum Pomocy
  • Produkty i Usługi
  • Narzędzia
  • Regulaminy
  • Cenniki
  • Polityka prywatności
  • RODO

Kontakt 24/7

  • 22 454 48 10
    tel. komórkowe
  • 801 33 22 33
    tel.stacjonarne
  • kontakt@nazwa.pl

Program partnerski 50% prowizji

Twój unikalny kod rabatowy w Programie Partnerskim umożliwia poleconym przez Ciebie osobom skorzystanie z 20% zniżki przy zamawianiu nowych usług w nazwa.pl. Przekaż voucher z kodem i zyskaj wynagrodzenie w wysokości 50% od pierwszej wpłaty za polecone przez Ciebie usługi oraz do 35% od kolejnych płatności.

ISO

© 2021 nazwa.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone