Skip to content
Firma hostingowa roku
  • narzędzia
    • Cloud MailZarządzanie pocztą
    • Active.adminAdministracja serwerem
    • Active.statsStatystyki Twojej strony
    • phpMyAdmin Administracja bazami MySQL
    • phpPgAdmin Administracja bazami PostgreSQL
    • VPS Administracja VPS
  • panel klienta
  • poczta
Program partnerski 50% prowizji
  • Backup
  • Domeny
  • Poczta
  • Hosting
  • Wordpress
  • e-sklep
  • Vps
  • ssl
Twój koszyk
Promocja: pl – od 10 zł | eu – od 10 zł | com – od 20 zł
Przenieś domenę do nazwa.pl
Home  /  Bezpieczeństwo • Domena  /  Wszystko na temat domen internetowych – czym jest domena? Jak i gdzie ją zarejestrować? Jak ją chronić i zabezpieczyć przed przejęciem?
Posted on 9 stycznia 2020

Wszystko na temat domen internetowych – czym jest domena? Jak i gdzie ją zarejestrować? Jak ją chronić i zabezpieczyć przed przejęciem?

czym jest domena i jak ją zarejestrować

Co to jest domena internetowa?

Na początek warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie – czym jest domena internetowa? W dużym uproszczeniu, jest to unikalny adres (nazwa) w Internecie. W dobie dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii i środków komunikacji najlepszym sposobem na przedstawienie swoich treści czy zareklamowanie towarów bądź usług jest Internet. Jego zasięg jest globalny, a koszt takiej promocji jest z reguły znacznie niższy niż w przypadku innych mediów. Rozpoczęcie swojej działalności w Internecie należy zacząć od przygotowania strony internetowej, jednak sam projekt to nie wszystko. Kluczowe dla zaistnienia „w sieci” jest utworzenie unikalnej nazwy dla naszej strony, czyli właśnie domeny internetowej. Oczywiście należy pamiętać, że każda domena w Internecie posiada swój unikalny adres IP, np. „216.58.209.35”, jednak taki ciąg znaków jest nie tylko trudny do zapamiętania, ale również raczej nie przysłuży się promocji naszej strony. Znacznie łatwiej przyjdzie nam zapamiętać konkretną nazwę, jak np. „Google.com”.

Rejestracja domen internetowych

Załóżmy taką sytuację – mamy gotowy projekt strony internetowej i chwytliwą nazwę, która najlepiej oddaje nasze plany, co dalej? Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy wybrana przez nas domena nie jest już zajęta, a jeśli wszystko idzie po naszej myśli, to jej rejestracja. Operatorem krajowych domen z końcówką .pl jest NASK – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Aby jednak ułatwić użytkownikom ich nabywanie, NASK udziela akredytacji wybranym partnerom rejestrującym. Jedną z najstarszych takich firm na polskim rynku jest nazwa.pl, która działa już od 1997 roku. Należy również pamiętać, że domenę możemy zarejestrować nie tylko z rozszerzeniem .pl, ale również wieloma innymi, jak np.: .com, .net, .eu, .org itd. Jest to istotne, jeśli zależy nam na tym, aby naszą stronę internetową promować nie tylko na lokalnym rynku. Kiedy już zarejestrujemy domenę, należy pamiętać o jej opłacaniu u wybranego, akredytowanego przez NASK rejestratora. Ostatnim krokiem do uruchomienia naszej strony internetowej jest zadbanie o odpowiedni serwer, na którym zostanie ona umieszczona. Najczęściej możemy to załatwić u rejestratora. Bezpośrednią rejestrację domen globalnych, bez udziału pośredników, z gwarancją najwyższego standardu bezpieczeństwa i poziomu obsługi Klienta oferuje właśnie nazwa.pl – jako jedyny taki rejestrator na polskim rynku.

Jak dbać o swoją domenę i ją chronić?

Uruchomienie strony internetowej, która w obecnych czasach jest często wizytówką firmy, to dopiero początek. Ważne jest, aby odpowiednio o nią dbać i zabezpieczyć przed ewentualnym przejęciem. W końcu nikt nie chce stracić dostępu do swojego dzieła.

Przede wszystkim należy pamiętać, że zarejestrowanie domeny nie oznacza, że automatycznie stajemy się jej właścicielami. Lepszym porównaniem będzie tu wypożyczenie czy wynajem. Nawet najbardziej unikatowa nazwa domeny należy do nas jedynie przez określony czas (ten możemy ustalić u rejestratora, najczęściej jest to od 1 roku do 5 lat). Oczywiście, istnieje możliwość przedłużenia „wypożyczenia” domeny i to jest właśnie pierwszy, fundamentalny sposób na dbanie o naszą stronę internetową. Jest to niezwykle istotne, ponieważ jeśli przegapimy okres, w którym możemy przedłużyć „wynajem” domeny, to ta stanie się dostępna dla wszystkich chętnych. W ten sposób możemy stracić dostęp do naszej witryny.

Na naszą domenę może czyhać nie tylko konkurencja, ale również liczni hakerzy i piraci internetowi, dla których przestępczy proceder jest sposobem na życie. Niezwykle skuteczną ochroną strony internetowej jest zarejestrowanie nazwy domeny jako znaku towarowego. Sprawi to, że uzyskamy wyłączne prawo do jej użytkowania na określonym terenie przez 10 lat (z możliwością przedłużenia). W Polsce zajmuje się tym Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Warto jednak pamiętać, że rejestracji znaku towarowego możemy dokonać również na terenie całej Unii Europejskiej, a to za sprawą Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Jeśli wasze plany co do marki są bardziej globalne, to powinniście zadbać o złożenie odpowiednich dokumentów w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Choć cały proces rejestrowania domeny jako znaku towarowego może być dość skomplikowany, to oferuje on nam nie tylko bezpieczeństwo, ale również szereg narzędzi prawnych do walki z nieuczciwą konkurencją. Jako właściciel domeny będącej znakiem towarowym możemy zabronić bezprawnego wykorzystania jej nazwy i zażądać np. odszkodowania.

Kwestie prawne dotyczące domeny są niezwykle istotne, jednak niezbyt obchodzą one cyberprzestępców, którzy siłą będą próbować przejąć kontrolę nad naszą stroną internetową, paraliżując w ten sposób działanie firmy czy serwisu. Warto tu pamiętać, że domena internetowa to nie tylko adres w sieci, ale również bazy danych czy konta poczty elektronicznej e-mail. Jak łatwo się domyślić, udany atak cyberprzestępców może nas narazić na ogromne straty. Podczas wyboru odpowiedniej firmy rejestrującej czy hostingowej warto zapoznać się z jej ofertą zabezpieczeń. Na przykład wspomniana już nazwa.pl oferuje m.in. usługę DNS Anycast, w skład której wchodzi cały zestaw narzędzi niezbędnych do ochrony domeny internetowej. Warto tu wyróżnić np. obsługę DNSSEC, która jest skupiona na walce z cyberprzestępcami, uniemożliwiając przekierowanie przeglądarki WWW na fałszywą stronę internetową.

Dodatkowo każda domena w nazwa.pl może liczyć na automatycznie aktywowane zabezpieczenia SPF, DKIM oraz DMARC. Odpowiadają one za ochronę kont poczty elektronicznej e-mail, np. przed podszywaniem się osób trzecich pod nadawcę wiadomości.

Bezpieczeństwo domeny polega nie tylko na uchronieniu jej przed przejęciem czy zhakowaniem, ale również na sprawieniu, aby osoby odwiedzające nasz serwis internetowy bezpieczne były. W tym celu nazwa.pl oferuje swoim klientom również usługę „DNS over TLS”, która szyfruje zapytania do DNS, podnosząc prywatność i bezpieczeństwo osób korzystających ze strony WWW w domenie. Ponadto, aby jeszcze skuteczniej chronić swoich użytkowników, nazwa.pl wdrożyła w październiku br. nowy, zaawansowany system wykrywania i zapobiegania włamaniom IPS (ang. Intrusion Prevention System), który zwiększa poziom ochrony usług hostingowych świadczonych przez Spółkę. Nowe zabezpieczenia chronią usługi w czasie rzeczywistym, zapewniając wraz z systemami anty DDoS i WAF najwyższy dostępny poziom bezpieczeństwa.

Warto też wiedzieć, że rejestrując nazwę domeny w jednej z akredytowanych przez NASK firm, nie jesteśmy do niej przywiązani na stałe. Jeśli dostępna oferta nie jest dla nas satysfakcjonująca, możliwe jest przeniesienie domeny do innego akredytowanego rejestratora. W tym celu konieczne jest uzyskanie kodu authinfo (Authcode, EPP). Ze względów bezpieczeństwa kod ten najczęściej jest wydawany wyłącznie na podstawie wniosku podpisanego przez abonenta domeny. Dokładne procedury wydawania kodu mogą się różnić w zależności od rejestratora, a ich szczegółów można dowiedzieć się na stronie danej firmy.

Podsumowanie

Podsumowując, domena internetowa to unikalne miejsce w sieci. Jest ona istotna dla każdego, kto chce rozpocząć swoją działalność w Internecie. Należy pamiętać o tym, że domenę trzeba najpierw zarejestrować, a następnie odpowiednio o nią zadbać. Można to zrobić np. poprzez zarejestrowanie jej jako znaku towarowego, ale również w bardziej prosty sposób, jak np. dbanie o formalności, czyli regularne opłacanie umowy z wybranym rejestratorem. Warto też pomyśleć o zarejestrowaniu swojej nazwy z co najmniej kilkoma popularnymi rozszerzeniami, a nie tylko .pl. Co więcej, dobór odpowiedniego rejestratora i firmy hostingowej może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, zarówno naszej strony i jej zawartości, jak również odwiedzających.

Tagi: Bezpieczna Domena domena
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

Leave a Reply

Anuluj pisanie odpowiedzi

Social Media

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Ostatnie posty

  • Orange siecią dostępu do Internetu nr 1 w Polsce
  • Orange siecią dostępu do Internetu nr 1 w Polsce

Hosting

  • PHP 8 na hostingu w nazwa.pl
    PHP 8 na hostingu w nazwa.pl
  • PHP 8 na hostingu w nazwa.pl
  • Composer w nazwa.pl. Wygodne zarządzanie pakietami dla języka PHP na hostingu
  • Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim
  • Technologia ASP.NET i .NET Core w nazwa.pl
  • Zwiększ wydajność i bezpieczeństwo swojej strony WWW korzystając z najnowszych wersji PHP, MariaDB i PostgreSQL!
  • Nowe technologie w nazwa.pl wypierają stare usługi
  • PostgreSQL 13.1 na hostingu w nazwa.pl
  • Node.js i MongoDB od dziś na hostingu w nazwa.pl!
  • 2 GB dla pojedynczego procesu PHP na hostingu w nazwa.pl

Domeny

  • Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim nazwa.pl
    Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim
  • Czas na nagrody! Podsumowanie konkursu w Programie Partnerskim
  • Ciesz się darmowymi usługami w nazwa.pl
  • Europejska domena a bezpieczeństwo w sieci
  • Spółka nazwa.pl kolejny rok sponsorem projektu Let’s Encrypt, oferującego certyfikaty SSL dla stron internetowych
  • Europejska domena dla Twojej firmy. Dlaczego warto zdecydować się na „.eu”?
  • Wszystko na temat domen internetowych – czym jest domena? Jak i gdzie ją zarejestrować? Jak ją chronić i zabezpieczyć przed przejęciem?
  • nazwa.pl wyróżniona przez Asseco Data Systems jako Lider certyfikatów SSL 2019
  • Domena .eu – nowe możliwości dla polskiego biznesu

Bezpieczeństwo

  • 700.000 zatrzymanych ataków, czyli typowy dzień dla Intrusion Prevention System w nazwa.pl
    700.000 zatrzymanych ataków, czyli typowy dzień dla Intrusion Prevention System w nazwa.pl
  • 700.000 zatrzymanych ataków, czyli typowy dzień dla Intrusion Prevention System w nazwa.pl
  • nazwa.pl rozwija Cloud Backup wspólnie z Klientami!
  • Firma nazwa.pl wdrożyła mechanizm dwuetapowej autoryzacji 2FA
  • Ostrzeżenie przed fałszywymi mailami z przypomnieniem o płatności
  • Nowe technologie: node.js, .NET Core, MongoDB i Redis w nazwa.pl
  • PurePC.pl: Cloud Backup się opłaca!
  • Jak zorganizować pracę zdalną w firmie. Użyteczne narzędzia
  • Cloud Backup z wyróżnieniem Sprawdzony Produkt od redakcji PC World

E-commerce

  • Jak zoptymalizować ścieżkę zakupową | nazwa.pl
    Jak zoptymalizować ścieżkę zakupową?
  • Jak zoptymalizować ścieżkę zakupową?
  • 6 narzędzi do hakowania wzrostu w e-commerce
  • Jak zautomatyzować procesy w sklepie internetowym?
  • Cross-selling i up-selling. Czym są i jak z nich korzystać?
  • SEO dla e-commerce – 5 ważnych elementów
  • Dlaczego kupują? Motywacje klientów sklepów internetowych
  • Co powinieneś wiedzieć o SEO i pozycjonowaniu?
  • Jak komunikować się z klientami online

O firmie

  • Informacje ogólne
  • CloudHosting
  • Technologie
  • Bezpieczeństwo
  • Looking Glass
  • Zarząd spółki
  • Biuro prasowe
  • Kariera w nazwa.pl
  • Kontakt

Produkty

  • Backup
  • Domeny
  • Poczta
  • Hosting
  • WordPress
  • VPS
  • SSL
  • e-Sklep
  • Usługi IT
  • PHP i Bazy danych
  • SEO

Centrum pomocy

  • Szukaj w Centrum Pomocy
  • Produkty i Usługi
  • Narzędzia
  • Regulaminy
  • Cenniki
  • Polityka prywatności
  • RODO

Kontakt 24/7

  • 22 454 48 10
    tel. komórkowe
  • 801 33 22 33
    tel.stacjonarne
  • kontakt@nazwa.pl

Program partnerski 50% prowizji

Twój unikalny kod rabatowy w Programie Partnerskim umożliwia poleconym przez Ciebie osobom skorzystanie z 20% zniżki przy zamawianiu nowych usług w nazwa.pl. Przekaż voucher z kodem i zyskaj wynagrodzenie w wysokości 50% od pierwszej wpłaty za polecone przez Ciebie usługi oraz do 35% od kolejnych płatności.

ISO

© 2021 nazwa.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone