Twój koszyk
o firmie

Komunikat prasowy

Kraków, 13.03.2015 r.

30 lat domeny na świecie a polski rynek domenowy

15 marca br. obchodzona będzie 30. rocznica zarejestrowania pierwszej domeny internetowej – Symbolics.com (zarejestrowanej 15 marca 1985 roku). Obecnie na świecie jest już ponad 286 milionów zarejestrowanych domen* z czego ponad 2, 5 miliona w Polsce**.

Domena internetowa to adres w internecie. Składa się ona z 2 części – nazwy oraz końcówki (rozszerzenia), na przykład .pl (Polska), .eu (Unia Europejska), .com, .net, .org (domeny globalne). Od ponad roku dostępne są także nowe rozszerzenia, wskazujące bezpośrednio na charakter prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, jak przykład  .hotel, .bar, .blog, .fitness, .moda, .pizza i inne.

Domeny w Polsce

Mimo dostępności wielu nowych końcówek w Polsce wciąż najchętniej rejestrowane są nazwy w domenie .pl  oraz w domenach  .com.pl.

Na  koniec 2014 roku domena .pl, znajdowała się na 11 miejscu w światowym rankingu domen (wyprzedzając rejestry takich krajów, jak Kanada, Szwajcaria czy Stany Zjednoczone) oraz na 6 miejscu wśród rejestrów krajów Unii Europejskiej.

Choć przyjmuje się, że optymalna długość domeny nie powinna wynosić więcej niż 15 znaków, to na koniec grudnia 2014 roku 15 zarejestrowanych nazw .pl miało maksymalną dopuszczalną długość – 63 znaki.

Regionalnie, biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu liczby utrzymywanych nazw, na pierwszym miejscu uplasowało się województwo warmińsko-mazurskie (w ciągu 2014 roku, przybyło tam aż 18,98 proc. nazw w domenie .pl).
Pod względem nowych rejestracji, dokonanych w ostatnim kwartale 2014 roku najliczniejszą grupę stanowiły rejestracje na rzecz abonentów z województwa mazowieckiego – blisko 25 proc.

W ciągu ostatniego roku internauci rejestrowali dziennie średnio 2 818 nazw, a na koniec  2014 roku liczba abonentów domeny .pl przekroczyła 947 tys. W okresie październik – grudzień 2014 r. co trzecia domena zarejestrowana w NASK tworzona była za pośrednictwem nazwa.pl.

Dobrze dobrana domena pełni rolę wizytówki firmy. Warto więc zadbać, żeby nie była ona tworzona na zasadzie przypadkowego doboru słów, ale w taki sposób, aby odzwierciedlała istotę działalności prowadzonej w sieci” – radzi Aleksandra Strzelecka-Jaroszek, menedżer produktu w nazwa.pl, największego  polskiego dostawcy usług internetowych dla firm.

Jak wybrać domenę?

Na koniec kilka porad, jak dobrze wybrać domenę, aby wspomagała prowadzenie biznesu:

1. Wybierając domenę warto pamiętać, aby była ona krótka, a tym samym łatwa do zapamiętania, przeliterowania (np. podczas rozmowy telefonicznej) i zapisania.

2. Warto dobrać nazwę domeny do charakteru prowadzonego biznesu lub marki oraz słów kluczowych, które się z tym biznesem wiążą – z pewnością zwiększy to dotarcie do potencjalnych klientów.

3. Wybierając rozszerzenie domeny należy pamiętać,  że obok najczęściej rejestrowanych końcówek typu .pl lub .com.pl dostępne są domeny regionalne, które mogą okazać się korzystniejsze dla osób prowadzących biznes lokalny (np. waw.pl) czy domena o rozszerzeniu .eu –  szczególnie dla osób planujących eksport towarów lub usług na rynki UE.

4. Aby dobrze zabezpieczyć swój biznes i uniknąć sytuacji, kiedy inny podmiot działający w tej samej branży będzie posiadał domenę różniącą się jedynie rozszerzeniem, warto rozważyć zarejestrowanie większej liczby domen z różnymi końcówkami, np. .pl, .com.pl, .eu, .com.

 

* wg DomainWire Stat Report, listopad 2014
**www.dns.pl/zonestats.html
Źródło: Szczegółowy raport NASK za czwarty kwartał 2014 roku.