Marka a kolory. Jak ich używać?

Kolor odgrywa ważną rolę w postrzeganiu naszej marki. Warto wykorzystać mechanizmy psychologiczne związane z kolorami, aby stworzyć lepszą identyfikację wizualną i sposób komunikacji za pomocą grafiki. Jak zatem odbierane są barwy?

Czym jest psychologia kolorów?

Zastosowana w marketingu psychologia kolorów zajmuje się zagadnieniem, jak sposób odbierania barw przez konsumentów wpływa na ich decyzje zakupowe oraz inne zachowania. Dzięki tej wiedzy możemy przy projektowaniu marki wybrać kolory najlepiej korespondujące z wartościami, z którymi chcemy być kojarzeni. 

Ustalenia psychologii kolorów mają także duże znaczenie przy projektowaniu doświadczenia użytkownika (UX). Dzięki nim można ustalić, jakiego koloru powinny być np. przyciski call to action lub inne elementy strony internetowej. Wiedza o tym, w jaki sposób konsumenci odbierają kolory, jest także pomocna w kampaniach reklamowych przy wyborze treści graficznej kreacji. 

Kolory wzbudzają emocje. Dobrze dobrane, mogą przyczynić się do sukcesu marki. Źle — poważnie jej zaszkodzić. Decydując się na zastosowanie danej barwy, trzeba jednak pamiętać, że znaczenie kolorów może być inne w różnych kulturach. Dlatego też przed wejściem na nowy rynek trzeba starannie zapoznać się z kodem kulturowym regionu. 

Jak zatem odbierane są poszczególne barwy (przynajmniej z zachodnim kręgu kulturowym)?

ŻÓŁTY — OPTYMIZM  

Kolor żółty kojarzy się ze słońcem. Konotuję radość i optymizm. Stosowany bywa także jednak jako ostrzeżenie ze względu na swój wyrazisty charakter. 

Żółtego należy używać z umiarem, ponieważ jest bardzo jaskrawy. Przy odrobinie tego koloru w logo (np. jako elementu graficznego obok nazwy firmy lub w formie jednej, barwnej litery) marka może wzbudzać pozytywne emocje. Żółty jest dobrym kolorem także do wyróżnienia jednego z elementów strony internetowej.

CZERWONY — EKSCYTACJA I DZIAŁANIE 

Kolor czerwony kojarzony jest z pasją, energią, działaniem i przede wszystkim ekscytacją. Jest to barwa niezwykle zmysłowa. Konotuje jednak także niebezpieczeństwo, dlatego czerwonego należy używać bardzo oszczędnie.

W witrynie kolor ten będzie świetny dla przycisków call to action, ponieważ zwraca na siebie uwagę i pobudza do działania. Czerwony sprawdzi się także przy wyróżnianiu ważnych elementów designu strony.

POMARAŃCZOWY — KREATYWNOŚĆ I PEWNOŚĆ SIEBIE

Kolor pomarańczowy kojarzony jest z kreatywnością, przygodą, entuzjazmem i sukcesem. Barwa ta zastosowana w elemencie graficznym wprowadzi energię i wzbudzi pozytywne emocje. Pomarańczowy nadaje się do wykorzystania w przyciskach call to action oraz by przyciągnąć uwagę użytkownika do istotnych elementów strony internetowej.

RÓŻOWY — KOBIECOŚĆ

Różowego używają zazwyczaj marki skierowane do kobiet. Bywa też kojarzony z niedojrzałością i zabawą, przez co jest często stosowany przez producentów zabawek dla dziewczynek. Kolor różowy przywołuje także uczucie macierzyńskie.

ZIELONY — SPOKÓJ, ZDROWIE I ROZWÓJ

Kolor zielony konotuje naturę, zdrowie, wzrost i płodność. Przywołuje także konotacje z pieniędzmi. Będzie doskonałym wyborem dla marek z branży zdrowia i fitness, a także firm z branży rolniczej. 

Zielony kojarzy się także z ekologicznym stylem życia, dlatego wszystkie marki, które chcą być odbierane jako dbające o przyrodę, mogą zastanowić się nad zastosowaniem tego koloru. 

NIEBIESKI — STABILNOŚĆ, SPOKÓJ, ZAUFANIE

Kolor niebieski, jako kojarzony z niebem. Konotuje trwałość i stabilność budząc przez to zaufanie. Jednocześnie jest też kolorem smutku, który może działać na odbiorcę depresyjnie (nie bez powodu ponury nastrój określany jest w języku angielskim jako blue mood). 

Niebieski sprawdzi się w np. w przypadku marek z branży usług biznesowych lub ubezpieczeniowych ponieważ kojarzy się ze stabilizacją.

FIOLETOWY — LUKSUS 

Fioletowy kojarzy się ze szlachetnością, luksusem, mądrością i duchowością. Wykorzystać go po mogą marki sprzedające produkty z górnej półki, usługi edukacyjne czy związane z dystrybucją wartościowych treści.

BIAŁY — CZYSTOŚĆ I NIEWINNOŚĆ

Kolor biały konotuje niewinność, dobroć, czystość i pokorę. Jeśli chodzi o negatywne skojarzenia, biały może oznaczać także sterylność i zimno. 

Biały będzie dobrze wyróżniał treść na kontrastowym tle, którego kolor również można dobrać w odniesieniu do psychologii barw. Jednocześnie należy unikać publikowania całej treści strony w formie białej czcionki np. na czarnym tle. Tekst jest wtedy trudny w odbiorze i robi wrażenie, jakby był w całości wyróżniony.

CZARNY — TAJEMNICA, WYRAFINOWANIE I ELEGANCJA

Skojarzenie koloru czarnego z elegancją sprawia, że sprawdzi się on w przypadku marek sprzedających towary z wyższej półki. Często jest wykorzystywany przez firmy z branży mody. Trzeba jednak pamiętać, że kolor ten kojarzy się także ze smutkiem, żałobą i gniewem.

Czarne przyciski na białym tle będą też skuteczne jako call to action, np. w buttonach „dodaj do koszyka”.

SZARY — NEUTRALNOŚĆ I RÓWNOWAGA

Kolor szary reprezentuje neutralność, spokój i równowagę. Z drugiej strony może oznaczać także nudę i zrezygnowanie (”szare życie”). Jego bardzo jasne odcienie dobrze nadają się na tło strony internetowej.

BRĄZOWY — ZIEMIA I BEZPIECZEŃSTWO

Kolor brązowy kojarzony jest z naturalnością, komfortem oraz stabilnością. Często stosowany jest przez marki z branży produktów żywnościowych oraz te oferujące produkty naturalne.

PODSUMOWANIE

Kolory mają niebagatelne znaczenie dla tego, jak konsumenci odbierają markę. Znajomość emocji, które wywołują barwy, pozwoli firmie wyrazić wartości, z którymi chce być kojarzona.

Kolory wpływają na decyzje zakupowe konsumentów, dlatego trzeba pamiętać, by wybierając konkretną barwę dobrać ją stosownie do naszego targetu. 

Kolory mają też olbrzymie znaczenie przy projektowaniu doświadczenia użytkownika stron internetowych. Za ich pomocą można wyróżnić określone elementy witryny. Barwy decydują także o skuteczności przycisków call to action.