Jak powinien wyglądać mobilny sklep internetowy?

Na rynku amerykańskim już 40% transakcji w sklepach internetowych wykonywanych jest przy użyciu urządzeń mobilnych i liczba ta wciąż rośnie. W Polsce jest to, co prawda, tylko 20%, ale niewykluczone, że niedługo zbliżymy się do tego wyniku. Czym powinien cechować się sklep internetowy, aby stać się przyjaznym środowiskiem zakupów dla (bądź co bądź) jednej piątej naszych klientów?

Standardem już stało się konstruowanie sklepów internetowych w technologii Responsive Web Design. Oznacza to, że witryna dostosowuje swój wygląd do ekranu urządzenia, na którym jest przeglądana. Nie tworzymy zatem osobnej, dostępnej pod innym adresem, wersji sklepu na urządzenia mobilne, ale nasza witryna po prostu jest do nich dostosowana.

Wszystkie zmiany sprawiające, że strona będzie bardziej przyjazna dla smartfonów, przysłużą się także jej wersji desktopowej. Sklep projektowany z myślą o urządzeniach mobilnych jest bowiem szybszy i bardziej funkcjonalny.

Szybkość

Trzeba pamiętać, że smartfony nie dysponują taką mocą obliczeniową jak komputery. Dlatego też jest szczególnie ważne, aby sklep działał wydajnie. Przeważająca większość użytkowników opuszcza witryny, jeśli te ładują się zbyt długo. Często też po to, by przejść do sklepu konkurencji.

Powolne uruchamianie się sklepu sprzyja nie tylko zwiększaniu się współczynnika odrzuceń (jest to procent klientów, którzy nie przeszli na kolejną stronę witryny), ale skutkuje też wysoką liczbą porzuconych koszyków. Oznacza to, że istnieją klienci, którzy zadali sobie trud robienia zakupów w mało wydajnym sklepie, ale w ich trakcie zwyczajnie „skończyła im się cierpliwość”.

Wydajny sklep w wersji mobilnej powinien się ładować maksymalnie 3 sekundy. Warto jednak starać się ten czas skrócić do minimum, ponieważ wg badań wraz z każdą sekundą oczekiwania na załadowanie się witryny satysfakcja klientów spada o 16%, a konwersja o 7%. Korzystając z wydajnego sklepu, klienci chętniej przeglądają ofertę i dodają do koszyków więcej produktów, no i oczywiście większa ich liczba finalizuje transakcję.

Oczywiście nie mamy wpływu na wszystkie czynniki sprawiające, że na urządzeniu mobilnym użytkownika sklep działa wolno. Może to wynikać z parametrów sprzętu lub niskiej prędkości sieci. Jednakże ze swojej strony powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby witryna była jak najbardziej wydajna — pozbawiona elementów niepotrzebnego kodu, dobrze wykorzystująca cache oraz ze zoptymalizowanymi zdjęciami. Warto także zrezygnować z niepotrzebnych elementów graficznych, redukując ich liczbę do tych, które są naprawdę niezbędne w procesie zakupowym.

Aby sprawdzić szybkość działania naszej strony, możemy skorzystać z narzędzia stworzonego przez Google – Think with Google. Pokaże nam ono, jaki jest średni czas ładowania się strony przy użyciu sieci 3G, ilu procentowo klientów możemy tracić ze względu na małą wydajność witryny oraz jak wygląda jej szybkość działania na tle najlepszych stron w danej branży. Narzędzie podpowie także, w jaki sposób można przyspieszyć działanie sklepu, wskazując na konkretne możliwe do optymalizacji elementy oraz wyświetlając, o ile szybciej będzie ładowała się witryna, jeśli zastosujemy się do wskazówek.

Funkcjonalność

Wg Google aż dwie trzecie klientów opuszcza sklep przed sfinalizowaniem transakcji, jeśli dzieli ich od niej zbyt wiele kroków. Dlatego tak ważne jest, by zadbać o funkcjonalność strony, a szerzej o jej UX (User Experience).

Przede wszystkim klient powinien bez problemu dostrzec elementy umożliwiające zapoznanie się z ofertą i dokonanie zakupu. Trzeba pamiętać, że smartfony dysponują niewielkim, w porównaniu z komputerem, ekranem i zapoznanie się z taką samą ilością treści wymaga od użytkownika urządzenia mobilnego często wielokrotnego przewinięcia ekranu. To z kolei skutecznie zniechęca do kontynuowania zakupów.

W dobrze zaprojektowanym sklepie mobilnym klient ani przez moment nie zastanawia się, jak wykonać kolejne kroki prowadzące do zakupu. Trafiając na stronę główną, jest w stanie od razu zobaczyć, czy w ofercie sklepu znajdują się interesujące go kategorie rzeczy oraz może je z łatwością przeglądać. Przyciski umożliwiające dodanie produktów do koszyka są wyraźnie widoczne, a formularze jak najkrótsze. Sklep w swoim layoucie nie różni się także radykalnie od innych sklepów branży, aby klient mógł znaleźć potrzebne elementy w miejscach, do których jest przyzwyczajony.

Pomocne w nawigacji są np. breadcrumbs, czyli tekstowe linki znajdujące się u góry strony. Wyświetlają one nazwę podstrony, na której znajduje się użytkownik oraz linkują do nadrzędnych podstron. Pozwala to w łatwy sposób zorientować się w strukturze strony i wrócić np. ze strony produktu do strony kategorii.

Projektując przyciski CTA (Call to Action — wezwania do działania), takie jak „dodaj do koszyka”, trzeba pamiętać, że kliknięcie w smartfonie jest mniej precyzyjne niż na komputerze, ponieważ używane są palce, a nie myszka. W związku z tym przyciski powinny być odpowiednio duże, z większymi odstępami między nimi.

Kluczowe znaczenie dla satysfakcji użytkowników, a co za tym idzie zmniejszenia liczby porzuconych koszyków, jest umożliwienie klientom łatwego dokonania płatności. Warto w tym celu zintegrować sklep z takimi usługami, jak PayU, Google Pay czy Blik oraz umożliwić wygodny zakup za pomocą karty kredytowej.

Podsumowanie

Jedna piąta klientów polskich sklepów internetowych korzysta z nich za pomocą urządzeń mobilnych. Z tego powodu optymalizacja strony dla smartfonów bezpośrednio przekłada się na sprzedaż.

Mając na uwadze fakt, że smartfony nie dysponują taką mocą obliczeniową jak komputery, należy zadbać przede wszystkim o jak najlepszą wydajność sklepu. Jeśli czas oczekiwania na załadowanie się strony jest wyższy niż 3 sekundy, istnieje duża szansa, że użytkownik ją opuści. Dlatego warto badać prędkość działania witryny, rezygnować z elementów graficznych, które nie są niezbędne dla procesu zakupowego oraz optymalizować kod i zdjęcia.

Kolejnym kluczowym elementem jest funkcjonalność sklepu. Należy sprawić, aby robienie zakupów było jak najłatwiejsze poprzez wyraźne wskazywanie klientowi kolejnych kroków procesu. Moment, w którym zada on sobie pytanie „co mam zrobić dalej” jest też często chwilą, w której opuszcza sklep. Przeprowadzenie optymalizacji UX z myślą o smartfonach korzystne jest także dla desktopowej wersji sklepu, czyniąc go bardziej funkcjonalnym i użytecznym.