Komentarze na blogu. Jaki rodzaj wybrać?

Komentarze na blogu są podstawą jego interakcyjnego charakteru. Dostępne są trzy główne systemy obsługi komentarzy — WordPressa, Facebooka i Disqus. Który z nich wybrać?

Komentarze WordPress

źródło: wpDiscuz

Zalety komentarzy WordPressa to:

  • brak konieczności instalacji dodatkowej wtyczki,
  • łatwo dostosować je do wyglądu szablonu,
  • nie ma konieczności posiadania konta w żadnym serwisie,
  • istnieje możliwość rozbudowania systemu komentarzy za pomocą wtyczek. Należą do nich np. comment-images (dodawanie zdjęć do komentarzy), gd-star-rating (dodawanie ocen) czy wpDiscuz (różne możliwości personalizacji),
  • administrator otrzymuje szerokie możliwości zarządzania komentarzami poprzez panel administracyjny WordPressa..

Minusem tego systemu jest konieczność podawania przez użytkownika imienia i nazwiska za każdym razem, kiedy chce pozostawić komentarz. Z drugiej strony przeglądarki wyposażone są w opcje autouzupełniania, przez co swoje dane można podać jednym kliknięciem.

Disqus

Ten system komentarzy jest często spotykany na blogach. Ma on wiele zalet:

  • komentarze grupowane są w wątki, dzięki czemu odpowiedź na każdy z nich jest wyraźnie odseparowana od innych,
  • komentujący otrzymuje powiadomienie mailowe, gdy otrzyma odpowiedź na swój komentarz,
  • inni komentujący mogą oceniać komentarze, przez co najlepsze z nich mogą zostać “nagrodzone”,

Disqus wymaga jednak logowania, aby pozostawić komentarz. Nie jest to wielki kłopot dla użytkowników, którzy często zostawiają komentarze na blogach, ponieważ ten system jest dosyć popularny. Duża część osób jednak komentuje rzadko — może się zdarzyć, że pozostawiają komentarz tylko na jednym blogu i później nie robią tego na innych. W takim przypadku konieczność zakładania konta jest kłopotliwa i może skutecznie zniechęcić do komentowania.

System umożliwia komentowanie anonimowe. Jak jednak ze wszystkimi anonimowymi komentarzami, wymagają one starannej moderacji, aby na blogu nie pojawiał się hejt i spam. Z drugiej strony dla użytkowników sposób ten jest prosty i szybki, co może zachęcić do komentowania.

Największą wadą Disqusa jest wyświetlanie reklam pod komentarzami. Jest to niestety nieestetyczny spam na blogu. Istnieje co prawda możliwość ich wyłączenia, ale kwota 10 dolarów za płatny pakiet jest dla wielu blogerów niepotrzebnym wydatkiem.

Ponadto sposób, w jaki Disqus wprowadził swoje reklamy na blogach, był przysłowiową “nogą w drzwi”. Wielu blogerów korzystało z tego systemu komentarzy i zostało nagle zmuszonych do wykupienia płatnego pakietu lub przystanie na treści reklamowe. Nie chcieli bowiem utracić obecnych już na swoich blogach dyskusji.

Z drugiej strony, w przypadku małych, niekomercyjnych blogów lub organizacji non-profit Disqus zazwyczaj nie wyświetla reklam. W każdej chwili może jednak to zrobić, ponieważ dopuszcza to regulamin korzystania z tej bezpłatnej usługi.

Komentarze Facebooka

Podstawowe zalety komentarzy Facebooka to:

  • komentujący zazwyczaj nie muszą się logować, ponieważ zdecydowana większość z nich ma konta na Facebooku,
  • pozostawiane komentarze są podpisane imieniem i nazwiskiem, przez co istnieje mniejsze ryzyko hejtu (chociaż jak widać po niektórych dyskusjach na Facebooku wcale nie zerowe),
  • komentarze mają znajomy, przyjazny wygląd.

Minusem tego systemu komentarzy jest to, że nie wszyscy użytkownicy chcą komentować blogów, używając swojego imienia i nazwiska, ponieważ upubliczniają w ten sposób swoje poglądy.

PODSUMOWANIE

  • komentarze WordPress nie wymagają instalacji i można je rozbudować za pomocą dodatkowych wtyczek. Komentowaniu trzeba podać jednak swoje imię i nazwisko, co mogą jednak ułatwić funkcje autouzupełniania przeglądarek,
  • komentarze Facebooku dla większości użytkowników nie wymagają logowania oraz mają przyjazny wygląd. Czytelnicy przy zostawianiu komentarzy muszą podać jednak swoje imię i nazwisko oraz adres e-mail, co łatwo można jednak obejść przy pomocy funkcji autouzpełniania przeglądarek.

Wybór systemu komentarzy powinien wynikać z rodzaju naszych projektowanych czytelników. Wtedy jest większa szansa na to, że podzielą się swoją opinią. Istotne są także możliwości zarządzania komentarzami, aby dostosować je do naszego bloga oraz wygodnie moderować.