Nie masz czasu na regularne publikowanie postów? Twórz harmonogramy!

Publikowanie treści regularnie i o określonych godzinach wymaga starannego planowania oraz dysponowania odpowiednim czasem w danej chwili. Jednak mogą nas w tym wyręczyć bezpłatne narzędzia, które wyposażone są także w dodatkowe funkcje. Tylko które rozwiązanie wybrać?

Jak często publikować posty?

Na temat częstotliwości publikowania postów można w Internecie przeczytać wiele różnych opinii. Zalecenia zmieniają się z czasem ze względu na modyfikacje w algorytmach serwisów social media oraz zmieniające się preferencje użytkowników. Obecnie jednak można uznać, że najlepiej publikować posty, w poniższych częstotliwościach:

 W jakich godzinach publikować?

Najlepsze godziny i dni publikowania postów różnią się w zależności od kanału, a także zmieniają się w czasie. Badania dotyczące zachowań użytkowników również nie dają jednoznacznych odpowiedzi w tej kwestii, natomiast pozwalają określić pewne prawidłowości.

Trzeba pamiętać jednak, że każda marka powinna dostosować czas publikacji do swojego targetu. Najlepiej w tym celu stworzyć persony potencjalnych odbiorców wraz z prawdopodobnym planem ich dnia i tygodnia. Dzięki temu można określić, kiedy najchętniej korzystają z social media.

Jeżeli np. naszym targetem są menedżerowie i wybraliśmy optymalny serwis do takiej komunikacji – LinkedIn, prawdopodobnie korzystają oni z social media zaczynając pracę, gdy szukają inspiracji oraz ją kończąc, kiedy są już zmęczeni. Wtedy najlepszymi godzinami publikacji będą przedziały czasowe 7:00-9:00 oraz 16:00-17:00.

Badania dotyczące ogólnego zaangażowania w social media wskazują, że najlepiej publikować w poniższych dniach i godzinach:

  • Facebook i Instagram

Optymalne godziny to od 9:00 do 15:00. Wczesnym rankiem i po 17:00 zaangażowanie użytkowników jest najmniejsze.

Najlepiej publikować w ciągu tygodnia, przy czym na pewno nie powinniśmy zaniedbać wtorku, środy i czwartku, kiedy najwięcej użytkowników reaguje na posty. W niedzielę na Instagramie oraz w sobotę i niedzielę na Facebooku zaangażowanie użytkowników jest najmniejsze;

  • Twitter

Najlepiej publikować między 8:00 a 16:00, przy czym najlepsze zaangażowanie użytkowników osiągniemy w przedziale 9:00-11:00. Jednocześnie, w weekend reakcja na posty jest słabsza;

  • LinkedIn

Największe zaangażowanie uzyskamy między 7:00-9:00 oraz 16:00-17:00, szczególnie od wtorku do czwartku. Użytkownicy korzystają z serwisu także w przerwie na lunch, czyli około południa. Trzeba pamiętać, że dla większości z nich serwis kojarzy się z pracą, dlatego wieczorami i w weekendy zaangażowanie jest znacznie mniejsze.

Harmonogramy na Facebooku

Jakiś czas temu Facebook wprowadził możliwość automatycznej publikacji postów w określonym przez nas czasie. Zrobić to można przy tworzeniu wpisu:

Następnie wystarczy już tylko wybrać datę wpisu:

Aplikacje freemium do tworzenia harmonogramów publikacji

  • Buffer umożliwia tworzenie harmonogramu przy użyciu metody przeciągnij i upuść, dzięki czemu jest wygodny w użyciu. Aplikacji pozwala na planowanie postów na Facebooku,  LinkedIn, Instagramie i Twitterze. W harmonogramie można zawrzeć także wpisy ze zdjęciami oraz video.
    Aplikacja umożliwia korzystanie z raportowania pokazującego najbardziej i najmniej popularne posty z wyszczególnieniem każdej platformy. Na podstawie historii wpisów wraz ze szczegółami na temat zaangażowania, można określić optymalny czas publikacji.
    Bezpłatny plan pozwala na obsługę trzech kont w ww. serwisach. Planować można do 10 postów.
  • Zaletą Hootsuite jest wyświetlanie harmonogramów postów ze wszystkich platform na jednym pulpicie. Ponadto rozpiskę można przygotowywać w arkuszu kalkulacyjnym oraz dodawać do aplikacji wiele publikacji naraz. Z pulpitu nawigacyjnego zaplanujemy także konkursy i loterie, a także stworzymy wpisy na Facebooka z wykorzystaniem możliwości „ulepszeń” postów dostępnych w serwisie.
    Raporty Hootsuit pozwalają na śledzenie ogólnego zaangażowania oraz historii publikacji w każdym z serwisów social media. W przeciwieństwie do Buffera aplikacja nie pokazuje w raportach zaangażowania wygenerowanego przez indywidualne posty. Ponadto jest możliwość obserwowania wybranych słów kluczowych, przez co Hootsuite może pełnić funkcję narzędzia do monitorowania social media. Raporty możemy następnie wyeksportować do plików .pdf i Excel.
    Bezpłatny plan pozwala na obsługę 2 kont social media. Aplikacja zintegrowana jest z Facebookiem, Instagramem, Pinterestem, YouTubem, LinkedInem i Twitterem. Zaplanować można aż 30 postów. Hootsuite oferuje także ponad 150 integracji z aplikacjami innymi niż social media.
  • Zoho Social umożliwia tworzenie raportów zawierających propozycje najlepszego czasu do publikacji, a także monitorujących efekty kampanii na różnych platformach.
    Zoho Social pozwala planować posty na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Google Moja Firma oraz Instagramie. Równocześnie obsługiwana jest jedna marka. Można także wykorzystywać opcję skracania linków.
  • SumAll jest aplikacją freeware obsługującą nieograniczoną liczbę kont social media na różnych platformach. Pozwala to na dużą oszczędność. Można także zespołowo zarządzać publikacjami i są one widoczne na jednym pulpicie. Obsługuje Facebooka, Instagrama, Twittera i LinkedIn.
    Minusem aplikacji jest brak raportowania. Nie jest też możliwe masowe przesyłanie postów.
  • Zaletą Crowdfire jest funkcja proponowania treści dla przyszłych postów — zarówno artykułów, jak i zdjęć. Propozycje oparte są o analizy trendów i wybranych tematów, co może sprawić, że publikacje tworzone na ich podstawie będą się cieszyć większym zaangażowaniem ze strony użytkowników. Aplikacja pozwala także automatycznie dodawać do obserwowanych profile użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem.
    Crowdfire obsługuje Facebooka, Twittera, Instagrama i LinkedIn. Umożliwia planowanie po 10 postów na każdym z tych portali. Pozwala także na publikowanie wpisów z wieloma zdjęciami. Jednak bezpłatny pakiet raportuje posty tylko z jednego dnia.

Podsumowanie

Narzędzia do publikowania postów wyraźnie ułatwiają pracę przy prowadzeniu kampanii social media. Można dzięki nim przygotowywać posty wcześniej i powierzyć pozostałe działania aplikacjom. Posty będą przez to publikowane w optymalnych dniach i godzinach.

Część z aplikacji zawiera także opcje raportowania, przez co można na bieżąco ewaluować działania na mediach społecznościowych i je optymalizować. W zależności od narzędzia otrzymamy informacje o zaangażowaniu użytkowników czy na temat najlepszych godzin do publikacji. Pozwala to na lepsze rozplanowanie harmonogramów.