Blog dla sklepu internetowego. Dlaczego warto i jak zacząć

Jeżeli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, wspomóc marketing swojego sklepu i wykreować jego markę, zastanów się nad prowadzeniem bloga. Wymaga on co prawda sporo pracy i konsekwencji, ale możesz odnieść wymierne korzyści.

Siła content marketingu

Prowadząc bloga, wykorzystujesz potencjał content marketingu. Za pojęciem tym kryje się dostarczanie potencjalnym klientom wartościowych dla nich treści bez bezpośredniej intencji sprzedaży (czyli nachalnego zachęcania do kupna produktów).

Działania content marketingowe prowadzą do powstania u odbiorców swego rodzaju zobowiązania — otrzymują od Ciebie coś, co spełnia ich potrzeby (intelektualne, estetyczne, praktyczne) i w zamian mogą być skłonni do zrobienia u Ciebie zakupów. Mechanizm ten buduje głębszą relację niż czysto transakcyjna klient — sprzedawca. Pogłębiasz ją jeszcze dzięki interakcji, jaką umożliwia blog.

Korzyści z prowadzenia bloga to także:

  • budowanie wizerunku eksperta

Za pomocą bloga możesz udowodnić, że znasz się na swojej branży. Publikując eksperckie wpisy, nie tylko dostarczasz klientom wiedzy, której mogą potrzebować, ale także zdobywasz ich zaufanie. Nie jesteś jedynie sprzedawcą, stajesz się konsultantem, który wiarygodnie rekomenduje oferowane przez siebie produkty.

  • wspomaganie SEO

Regularnie publikowane wpisy generują ruch na stronie Twojego sklepu. Google „lubi” strony, które są często aktualizowane wartościowymi treściami. Ponadto tworząc wpisy, możesz odpowiednio dobierać słowa kluczowe, aby pozyskać odwiedzających zainteresowanych zagadnieniami z Twojej branży. Do przeprowadzenia researchu, który pomoże ci wybrać odpowiednie tematy postów, użyj na przykład Google Keyword Planner.

  • zasięg dzięki social media

Wpisy możesz z powodzeniem promować za pomocą serwisów społecznościowych. Jeżeli okażą się wartościowe dla użytkowników, będą je udostępniali, co może przysporzyć Ci nowych klientów. Udostępnianie jest również możliwe z poziomu samego bloga dzięki przyciskom social media.

  • recepta na ślepotę banerową

Użytkownicy internetu przywykli już do wszędzie wyświetlanych reklam. Niezależnie od jakości kreacji, często po prostu ich nie zauważają, co nazywane jest „ślepotą banerową”. Poprzez prowadzenie bloga tworzysz treść marketingową, którą dostrzegą i która ich zaangażuje.

Określ zasoby

Zanim zaczniesz prowadzić bloga, musisz najpierw wiedzieć, czy podołasz temu zadaniu. Wpisy powinny być publikowane regularnie, natomiast ich ilość w miesiącu możesz dostosować do swoich możliwości. Na pewno lepiej nie zakładać bloga, jeżeli ma być martwy, gdyż świadczyć to będzie także o braku żywotności i konsekwencji samej firmy.

Prowadzeniem bloga powinna zająć się osoba, która nie tylko świetnie sobie radzi z językiem polskim, ale także zna podstawy SEO (na tyle, aby być w stanie wybrać odpowiednie słowa kluczowe i użyć ich w tekście) oraz ma umiejętność przeprowadzania researchu dotyczącego danej tematyki.

Cennym zasobem firmy, który możesz wykorzystać przy prowadzeniu bloga, jest wiedza ekspercka Twoich pracowników lub Twoja własna. Warto poprzez posty przekazać także swoją lub ich pasję i zaangażowanie w branżę. Blog oraz cała marka zyskują wtedy wyraźną osobowość.

Stwórz strategię

Nie należy rozpoczynać prowadzenia bloga bez jasno sprecyzowanego planu działania. Nie musisz tworzyć rozbudowanego dokumentu — powinien być przede wszystkim klarowny i łatwy do przyswojenia. Podstawowe elementy strategii to:

  • analiza konkurencji

Zanim zaczniesz pisać własnego bloga, zorientuj się, jak robią to inni. Przestudiuj blogi bezpośredniej konkurencji (jeśli je prowadzą. Jeśli nie — tym lepiej dla Ciebie!). Odwiedź też strony firm będących liderami branży na innych rynkach. W ten sposób zyskasz punkt odniesienia, a także podpatrzysz rozwiązania, które możesz wykorzystać u siebie.

  • określenie targetu

Ważne, aby wiedzieć, do kogo będą zaadresowane posty. Określ grupę docelową, uwzględniając kryteria demograficzne, zachowania, zainteresowania, potrzeby i cechy osobowości. Pomocne może być stworzenie person potencjalnych klientów. Opisz w ten sposób minimum jedną postać projektowanego czytelnika bloga.

  • wybór komunikatu

Wiedząc już, z kim konkurujesz i do kogo mówisz, możesz sformułować skierowany do odbiorców komunikat. Zastanów się, co wyróżnia Twoją markę i jak chcesz to zakomunikować (czyli, co blog będzie o niej mówił). Określ też język, jakim będziesz się posługiwać, stosowny do charakteru marki, asortymentu i targetu.

  • stworzenie zarysu tematyki

Określ kategorie Twoich przyszłych wpisów. Zdecyduj też, jaki będzie procentowy udział postów z każdej kategorii w całości publikacji. Stwórz listę pierwszych tematów.

O czym możesz pisać?

Wybór tematyki zależy od specyfiki danej branży, charakteru klientów i Twojej inwencji. Możesz się jednak zainspirować poniższymi propozycjami:

  • porady

Dzieląc się z czytelnikami swoją wiedzą, wykreujesz wizerunek marki jako eksperta w swojej dziedzinie. Zastanów się, jakie problemy kupujących możesz pomóc rozwiązać za pomocą swoich produktów. Jeśli np. sprzedajesz sprzęt fotograficzny, zaproponuj klientom najlepszy obiektyw do danych zastosowań.

  • aktualności z branży

Pisząc o tym, co dzieje się w branży, pokażesz, że się na niej doskonale znasz i trzymasz rękę na pulsie. Mogą to być relacje z bieżących wydarzeń jak targi czy pokazy mody. Tworzyć możesz także posty o nowych trendach, perspektywach rynku lub analizy bieżącej sytuacji.

  • wykorzystanie produktów

Pokazując, jak można wykorzystać Twoje produkty, udowadniasz, że są one potrzebne i warto je kupić. Przykładem może być prezentowanie stylizacji opartych na sprzedawanej przez Ciebie odzieży.

  • opowieść o marce

Wykorzystanie storytellingu do kreowania osobowości marki może sprawić, że odbiorcy poczują z nią więź. Pokaż, co skłoniło Cię do założenia sklepu, jaka pasja za tym stała i jak ją obecnie realizujesz. Możesz też dać dojść do głosu swoich pracownikom.

  • teksty o produktach

Storytelling możesz także zastosować do opowieści o tym, jak produkowane są rzeczy, które sprzedajesz, skąd pochodzą i jaka historia za nimi stoi. Jeżeli np. prowadzisz sklep z winami, napisz o sposobie ich wytwarzania, winnicach lub nawet zdaj relację ze swoich odwiedzin u producentów.

Pora pisać

Gdy już stworzysz listę tematów wpisów, pozostaje Ci tylko rozpisanie harmonogramu publikacji. Postaraj się go trzymać, aby zachować regularność zamieszczania postów. Tylko wtedy blog będzie mógł wypełnić postawione przed nim zadania.