Kwiaciarnia internetowa? Jak zacząć

Nawet najszybsze łącze nie przeniesie zapachu kwiatów — prawda. Nie znaczy to jednak, że nie warto ich sprzedawać przez Internet. E-kwiaciarnia może być uzupełnieniem tradycyjnej kwiaciarni lub zupełnie nowym biznesem. Czemu i jak zacząć z e-kwiatami?

Kwiat analogowy a cyfrowy

Kluczem do opłacalności tradycyjnej kwiaciarni jest atrakcyjna lokalizacja. A taka kosztuje — wynajem lokalu w miejscu, gdzie przechodzień może zobaczyć witrynę i przypomnieć sobie o aktualnej okazji, to duży, miesięczny wydatek. Kwiaciarnię internetową możesz za to prowadzić nawet w starym magazynie. A ten wynajmiesz niedrogo. Ponadto nie trzeba dbać o codzienną, świeżą i zróżnicowaną ekspozycję. Kupujesz kwiaty stosownie do swojego zapotrzebowania i mniej z nich musisz, zwiędniętych, wyrzucać. Oczywiście nie unikniesz wstawania o czwartej rano, by pojechać na giełdę kwiatową, ale prawdopodobnie odczujesz oszczędności. Zaoszczędzić wraz z Tobą może też Twój klient. Jeżeli zechcesz, możesz zaoferować mu konkurencyjne ceny, nawet po doliczeniu kwoty za przesyłkę. Jeżeli jednak prowadzisz już tradycyjną kwiaciarnię, e-biznes także może być dla Ciebie. Większość kwiaciarni internetowych prowadzona jest właśnie przez właścicieli tych stacjonarnych, gdyż pozwala to otworzyć nowy kanał sprzedaży i dywersyfikuje źródła dochodów.

Czy pójdzie jak z płatka?

Oczywiście, jak w przypadku każdego przedsięwzięcia, rozpoczęcie działalności e-kwiaciarni nie jest takie proste. Musisz się starannie przygotować do jej otwarcia. Jest to rynek bardzo konkurencyjny, dlatego należy mieć swój pomysł na biznes. Przed Tobą decyzja, czy chcesz działać lokalnie, czy mieć zasięg ogólnopolski. Jeżeli e-sklep ma być jedynie dodatkiem do Twojej stacjonarnej kwiaciarni, lokalny zasięg jest dobrym pomysłem. Będziesz mógł zadbać o logistykę samodzielnie i umożliwić odbiory osobiste. Klienci mogą też decydować się na Ciebie ze względu na lokalizację. Innym rozwiązaniem jest poczta kwiatowa. Jest to już poważniejsze przedsięwzięcie, gdyż wymaga sprawnej współpracy z firmami kurierskimi. Kwiaty muszą zostać dostarczone w dobrym stanie nawet na drugi koniec Polski i musi się to odbyć szybko. Z drugiej strony możesz prowadzić szerszy marketing, np. w mediach społecznościowych, wiedząc, że żadnego klienta nie będziesz musiał odprawić z kwitkiem ze względu na ograniczenia w dostawie. Przede wszystkim jednak musisz zdecydować, co będzie wyróżniać Twoją e-kwiaciarnie. Znajdź jeden czynnik, który sprawia, że Twoja propozycja jest lepsza lub inna od pozostałych. Może to być oryginalność bukietów, pomysłowy marketing (np. prowadzenie bloga czy profilu na Instagramie), brak podobnych biznesów w Twojej okolicy czy błyskawiczna dostawa.

Marketing

Żeby sprzedawać, musisz wykonywać przynajmniej podstawowe działania marketingowe. Do najważniejszych należy pozycjonowanie, które w pierwszej kolejności polega na uczynieniu Twojej strony przyjazną dla wyszukiwarek. Bez tego klienci po prostu nie trafią do Twojego sklepu. Możesz zdecydować się także na marketing w wyszukiwarkach (AdWords) czy reklamy na Facebooku lub Instagramie. W rozwiązaniach tych możesz działać nawet przy małym budżecie i zwiększać go, jeśli okażą się skuteczne. A skuteczność reklam można bardzo precyzyjnie zmierzyć, dzięki czemu będziesz wiedzieć, czy Twoje wydatki się zwracają. Świetnym rozwiązaniem jest marketing w social media. W tym celu sprawdzi się Facebook i Instagram. Szczególnie ten drugi jest wręcz stworzony dla publikacji atrakcyjnych zdjęć kwiatów. Swoje profile ma tam bardzo wielu florystów, którzy mogą być dla Ciebie punktem odniesienia. Jeżeli Twoje pomysły na bukiety są oryginalne a zdjęcia i aranżacje wysokiej jakości, możesz zdobyć spore zainteresowanie i nowych klientów.