Jak stworzyć nazwę firmy?

Gdy chcesz założyć firmę, pierwszym krokiem jest oczywiście wymyślenie sposobu, w jaki będziesz zarabiać. Kolejny jednak stanowi podjęcie decyzji, pod jakim szyldem chcesz działać. Wybór nazwy firmy to poważna sprawa — właśnie ją będziesz podawać klientom i prezentować na produktach czy podczas działań marketingowych. I to z nią zostaniesz na lata, także, gdy Twoja firma się rozrośnie.

Nie taki prosty naming

Naming to proces tworzenia nazw m.in. dla firm, produktów czy usług. Zajmują się nim wyspecjalizowane agencje lub copywriterzy, jednak najwięcej nazw tworzą sami przedsiębiorcy. Odbywa się to nie zawsze z korzyścią dla nich, jeśli nie kierują się podstawowymi zasadami sztuki namingu. Z drugiej strony samodzielnie wymyślone nazwy mogą odzwierciedlić charakter założycieli i przez to być znacznie bardziej trafne niż te stworzona przez ekspertów.

Gdzie szukać pomysłów?

Jeżeli chcesz samodzielnie stworzyć nazwę firmy, postaraj się nie ograniczać do paru pomysłów. Im będzie ich więcej, tym lepiej. Spisuj każdy, który przyjdzie Ci do głowy i poproś nawet o pomoc znajomych lub przyszłych współpracowników.

Oto parę wskazówek, którymi możesz się kierować:  

  • jaka ma być Twoja firma?

Czym będzie się wyróżniać? Czy istnieje jedna cecha, która może ją najtrafniej określić? Wyznaczenie przewagi konkurencyjnej to podstawowe działanie przy tworzeniu każdego biznesplanu. Może też zainspirować Cię ona do stworzenia nazwy,

  • co właściwie sprzedajesz?

Jaki jest Twój produkt (lub usługa)? Jaka jest jego charakterystyczna cecha? I nie musi koniecznie wyróżniać go na tle konkurencyjnych produktów. Wystarczy, aby trafnie go określała. Możesz wtedy posłużyć się nią do rozpoczęcia gry skojarzeń. Dajmy na to: jakie zwierzę jest szybkie a jakie skrupulatne? Jak w innych językach (także tych bardziej egzotycznych) brzmi jego nazwa?

  • dla kogo jest nazwa?

Tak jak podczas przygotowywania planu marketingowego lub innych dokumentów dotyczących przyszłych działań firmy, tak i podczas tworzenia nazwy firmy powinieneś określić, kto będzie Twoim klientem. Czy to osoba przywiązana do tradycji? Czy też może nowoczesna i stawiająca na innowacje? Innymi nazwami dotrzesz do różnych grup i powinieneś mieć to z tyłu głowy, wybierając szyld, pod którym będziesz działać,

  • szukaj inspiracji wszędzie

Czasem sprawdzają się także bardziej abstrakcyjne skojarzenia. Inspiracją mogą tu być np. nazwy geograficzne czy imiona bohaterów książek, filmów, seriali. Zaletą tego rozwiązania jest, że może Ci się udać znalezienie nazwy unikalnej, która będzie przy tym krótka i wpadająca w ucho,

  • spróbuj łączyć i modyfikować słowa

Może dwa słowa przypadły Ci do gustu? Spróbuj je połączyć (unikając przy tym językowych potworków). Dobry pomysł to też przekształcanie wybranych słów. Dodaj do nich sylabę czy literę, zastąp te obecne albo zredukuj o nie słowo,

  • po prostu Ty

Użycie swojego nazwiska to często najlepszy pomysł. Ważne oczywiście jest to, jak brzmi. Jeżeli będzie długie, może być trudne do zapamiętania, a gdy będzie zawierało polskie znaki, niełatwe staną się działania na rynkach zagranicznych. Zaletą zastosowania nazwiska może być jego unikalność, o ile oczywiście inne osoby o tym samym nazwisku nie wpadły wcześniej na pomysł jego zastosowania dla nazwania swojego biznesu,

  • używaj słownika

Kopalnią pomysłów są  języki obce, szczególnie te mniej popularne. Dlaczego nie np. esperanto lub suahili? Możesz przetłumaczyć wybrane przez Ciebie słowo w rodzimym języku lub po prostu wybrać takie w obcym, które dobrze brzmi. Oczywiście jego znaczenie ma podstawowe znaczenie. Nie musi ściśle kojarzyć się cechami marki, ale powinno być przynajmniej neutralne.

Jakimi zasadami się kierować?

Kreatywność to w namingu nie wszystko. Podstawowe znaczenie ma kierowanie się zasadami tego rzemiosła. To niektóre z nich:

  • proste jest piękne

Tak jest właśnie w przypadku nazw firm. Zbyt skomplikowana nazwa jest trudna do zapamiętania, a także powtórzenia, gdy jedni klienci będą chcieli zarekomendować Twoją firmę drugim. Słowo optymalnej długości będzie miało od jednej do trzech sylab (cztery to też nie namingowa zbrodnia). Oczywiście dłuższe nazwy również mogą się sprawdzić, ale trudniej będzie im się zakorzenić w świadomości klientów i będą ją pamiętali dopiero gdy zdobędziesz pozycję na rynku,

  • dbaj o skojarzenia

Niezależnie od tego jak dobrze Ci się kojarzy nazwa, ważne jest, jak może kojarzyć się klientom. Musisz się tu popisać wyobraźnią oraz brać pod uwagę kontekst językowy i kulturowy. Dobrze jest przeprowadzić mini ankietę np. pośród Facebookowych znajomych, nie pytając raczej, czy im się nazwa podoba a jedynie o ich skojarzenia z nią.

Jeśli planujesz działanie na rynkach zagranicznych (a optymizm nakazuje nie wykluczać rozrastania się firmy), zadbaj też, jakie jest znaczenie wybranego przez Ciebie słowa w innych językach. Najprościej to zrobić wpisując je w Google Translate i wybierając opcję wykrywania języka. Jeśli znaczy coś podobnego lub w miarę neutralnego, to w porządku. Gdy przeciwnego lub – co gorsza – jest obraźliwe, lepiej dać sobie z nim spokój,

  • nie ulegaj modom

Wszyscy pamiętamy modę na -ex w końcówce nazw firm. Wraz z upływem czasu przeminęła i teraz nazwane tak marki kojarzą się z czymś archaicznym, czasem wręcz „obciachowym”. Modne nazwy to także takie, jak wiele innych, podczas gdy Twoja powinna się wyróżniać i w miarę możliwości być unikalna,

  • pomyśl o sloganie

Slogan może być równie ważny, jak nazwa i posłużyć do przekazania cechy określającej przewagę konkurencyjną firmy. Czasem warto namingowe poszukiwania nawet zacząć od sloganu, który ma szansę nam podsunąć dobre pomysły na samą nazwę.

Niezbędne czynności

Wszystkie powyższe zasady można czasem łamać. Nie można jednak działać wbrew całkiem podstawowym regułom procesu namingowego. Zanim wybierzesz nazwę, sprawdź zatem koniecznie:

  • dostępność domeny

Wystarczy wejść na stronę dowolnej firmy hostingowej i na stronie zakupu domeny wpisać interesującą Cię nazwę. Dowiesz się, jakie rozszerzenia są dostępne. Zdecydowanie najlepiej, jeżeli będzie ich jak najwięcej a na pewno .pl oraz .com (chyba że planujesz działać tylko na rynku polskim).

Zdarza się także, że domeny podkupują firmy, które nimi handlują lub agencje SEO wykorzystujące je do stron zapleczowych. W takim przypadku możesz starać się wynegocjować przejęcie adresu. Dotyczy to także sytuacji, gdy domena jest zajęta, ale nikt jej obecnie nie używa i być może wykupił ją „na zapas”, jego firma już nie funkcjonuje lub zrezygnował z jej założenia. Aby znaleźć posiadacza domeny, skorzystaj z jednej z wyszukiwarek, które znajdziesz, wpisując w Google hasło who is,

  • zgodność z prawem

Niektóre nazwy są dozwolone jedynie, gdy Twoja firma spełnia określone warunki lub niedozwolone są w ogóle. Wynika to z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. I tak nie można bez uzasadnienia stosować nazwy np. z elementemi -bio, -organic, -eko, -bank czy -kasa.

Zakazane jest także stosowanie nazw wprowadzających klientów w błąd co do tożsamości firmy, czyli plagiatów lub nazw łudząco podobnych do innych. Nawet jeśli chcesz użyć swojego nazwiska, pamiętaj, że prawo do określenia nim swojej marki ma pierwsza firma, która to zrobiła,

  • występowanie nazwy w sieci

Dostępność domeny to nie wszystko. Interesującym Cię słowem mogą być nazwane popularne strony na Facebooku czy Instagramowe profile. Należy sprawdzić też, czy nie nazywają się tak np. produkty innych firm, niezależne organizacje, wydarzenia kulturalne czy chociażby zespoły muzyczne (oczywiście istotne są te znane),

  • dostępność w Urzędzie Patentowym

Aby sprawdzić, czy wybrana przez Ciebie nazwa nie jest już zarejestrowana w Urzędzie Patentowym, skorzystaj z wyszukiwarki na stronie Urzędu. Jeśli w nim nie figuruje, będziesz mógł zastanowić się nad tym, czy samemu jej nie zarejestrować. Gdy natomiast jest opatentowana, nie decyduj się na nią.

Jak widać stworzenie nazwy firmy to skomplikowany proces. Jeśli jednak się powiedzie, może stać się ona jednym z czynników decydujących o sukcesie biznesu. Dlatego warto poświęcić jej wykreowaniu jak najwięcej czasu i uwagi.