Jak wybrać domenę? Część 1.

Obecnie mile widziane jest, aby każdy przedsiębiorca posiadał własną stronę WWW. Dzięki temu daje się zauważyć potencjalnym klientom, a tym samym buduje zaufanie wokół marki, która staje się bardziej wiarygodna. Od czego zacząć budowanie swojej obecności w sieci? Warto zadbać o unikalną domenę oraz wybrać odpowiedni pakiet hostingowy. Na co zwrócić uwagę w przypadku pierwszego czynnika tworzenia witryny internetowej?

Domena wizytówką firmy
Domena jest jedną z pierwszych rzeczy odzwierciedlających nasz biznes. Można powiedzieć, że sukces firmy zawiera się w nazwie domeny. Krótka i łatwa do zapamiętania – taka powinna być domena każdego innowacyjnego przedsięwzięcia. Jeżeli usługa lub produkt posiadają dłuższą nazwę, warto zastosować akronim składający się z pierwszych liter. Najlepiej wykupić obie nazwy (pełną oraz składającą się z akronimu), tak aby użytkownicy zawsze do nas trafiali. Czym jeszcze powinna charakteryzować się domena, aby wpływała pozytywnie na rozwój biznesu?

Tworząc swoją unikalną nazwę domeny, powinniśmy zadbać o to, aby posiadać jak najwięcej rozszerzeń, w tym .pl, .com czy .eu. Wraz z rozwojem firmy pojawią się możliwości ekspansji na kolejne rynki. Przydatne będą więc domeny europejskie czy globalne. Warto to uwzględnić na samym początku procesu zakładania firmowej strony WWW. Dlatego przed zakupem domeny powinniśmy sprawdzić jej dostępność w różnych rozszerzeniach. Jeżeli myślimy o określonym rynku, np. niemieckim (.de), można również zarezerwować domenę z końcówką kraju, w którym będziemy prowadzić działania biznesowe. Możemy także posłużyć się domeną funkcjonalną, której rozszerzenie wskazuje na tematykę czy branżę naszego przedsiębiorstwa. Jako przedsiębiorcy prowadzący biznes w danym regionie możemy także zastanowić się nad domeną regionalną, która podkreśli lokalny charakter naszej działalności. O tym, jak to zrobić i dlaczego warto rozważyć zakup domeny regionalnej przeczytacie tutaj.

Bezpośrednia rejestracja domeny
Przy wyborze domen globalnych lub europejskich warto wybrać dostawcę, który rejestruje je bezpośrednio u zarządcy rejestru. Wiąże się to z szeregiem korzyści dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Operator, który działa podczas rejestracji bez pośredników, gwarantuje klientom najwyższy poziom bezpieczeństwa, przetwarzania i przechowywania danych osobowych. Szybko rozwijające się technologie to również nowe cyberzagrożenia, dlatego tak ważne jest to, gdzie trafiają prywatne informacje o użytkownikach, szczególnie w kontekście wymagań stawianych przez RODO.

Domena najczęściej odzwierciedla nazwę firmy lub usługi. Czasami jednak, z różnych przyczyn chcemy, aby informacja o tym, kto stoi za daną witryną internetową pozostała w obrębie naszego przedsięwzięcia. Nasz innowacyjny pomysł może być w fazie rozwoju lub wstępnych testów i dopiero z czasem przerodzi się w komercyjny produkt – to tzw. „stealth mode”.

W takim przypadku warto wybrać dostawcę, który pozwala ukryć dane abonenta. W ten sposób w bazie WHOIS pojawi się jedynie nazwa dostawcy usług, a nie rzeczywisty podmiot, który stoi za daną domeną. To szczególnie ważne nie tylko wtedy, kiedy dopiero rozpoczynamy działanie, ale także kiedy pracujemy nad nowym produktem czy usługami odmiennymi od naszej głównej działalności. W przypadku małej firmy w fazie rozwoju często powstają poboczne projekty, które realizowane są w późniejszym czasie lub jako oddzielne przedsięwzięcia.

Bezpieczna domena
Kolejnym ważnym aspektem w kontekście domeny jest jej bezpieczeństwo. Każda firma powinna zagwarantować je swoim klientom. Podstawowe narzędzia do zabezpieczania witryny WWW są niezbędne do walki z cyberprzestępczością. W ramach pakietu Bezpieczna Domena w nazwa.pl oferowane są wszystkie podstawowe zabezpieczenia, czyli protokół DNSSEC, certyfikat SSL, technologie TLS 1.3, DNS over TLS, a także rozwiązanie DNS Anycast. O cyberbezpieczeństwie powinni pamiętać nie tylko globalni przedsiębiorcy, ale również małe firmy działające na rynku lokalnym. Ataki hakerskie mogą zniweczyć wieloletni wkład pracy oraz wizerunek marki w jednej, krótkiej chwili. Warto również wiedzieć, że Google Chrome i inne czołowe przeglądarki już teraz oznaczają strony nieposiadające certyfikatu SSL jako niebezpieczne. Myśląc o bezpieczeństwie naszych użytkowników nie możemy zapominać o protokole DNSSEC, który chroni naszych klientów przed najbardziej popularnym rodzajem cyberprzestępstwa, czyli phishingiem.

O ile szybkość działania strony WWW czy usług jest powiązana z rodzajem hostingu, jaki wybierzemy (o czym więcej w części 2.), o tyle należy zwrócić uwagę na to, czy dany dostawca obsługuje protokół HTTP/2, z którego możemy korzystać tylko wtedy, kiedy domena posiada certyfikat SSL. HTTP/2 przyspiesza działanie strony WWW, a także ma pozytywny wpływ na pozycjonowane strony w wynikach wyszukiwania, czyli SEO (Search Engine Optimization). Dzięki temu rozwiązaniu nasz serwis będzie ładował się znacznie szybciej, a co za tym idzie, spotka się z większą satysfakcją użytkowników.

Domena i usługi hostingowe są ze sobą silnie powiązane. Wybierając dostawcę usług, warto dobrze przeanalizować to, co dostajemy w standardzie i ile będą nas kosztowały dodatkowe elementy, które są wręcz konieczne, jak ma to miejsce w przypadku certyfikatu SSL. Okaże się wtedy, że różnica w cenie wypada na korzyść dostawcy oferującego wszystkie rozwiązania w pakiecie.