15 marca Dzień…Domeny!

Obchodzimy kolejną rocznicę, która uznaje się na początek rynku domen. Dokładnie 34 lata temu, 15 marca 1985 roku została zarejestrowana pierwsza komercyjna domena. Była to domena symbolics.com. Od tego dnia 15 marca 1985 roku, który uznaje się za początek rynku domen – obchodzony jest Dzień Domeny. Obecnie na świecie jest już ponad 348 milionów zarejestrowanych domen z czego ponad 2,6 miliona w Polsce. Nazwa.pl tworzy „domenowy” krajobraz od 1997 roku.

Domena internetowa to adres w Internecie. Składa się ona z 2 części – nazwy oraz końcówki (rozszerzenia), na przykład .pl (Polska), .eu (Unia Europejska), .com, .net, .org (domeny globalne). Dostępne są także nowe rozszerzenia, wskazujące bezpośrednio na charakter prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, jak na przykład  .hotel, .bar, .blog, .fitness, .moda, .pizza i inne.

Rodzime domeny
Mimo dostępności wielu nowych końcówek w Polsce wciąż najchętniej rejestrowane są nazwy w domenie .pl  oraz w domenach .com.pl. Najnowszy raport NASK wskazuje, że w Polsce zarejestrowanych jest prawie 2,6 mln nazw domen. W porównaniu z wynikiem sprzed roku liczba ta wzrosła o ponad 20 tys. W czwartym kwartale 2018 r. dziennie rejestrowano średnio 2,5 tys. nazw domeny .pl.

Z danych serwisu W3Techs.com, wynika, iż Domena .pl, znajdowała się w 2018 roku się na 9 miejscu w światowym rankingu domen (wyprzedzając rejestry takich krajów, jak Japonia, Francja czy Hiszpania). Nazwa.pl jest wiodącym obsługującym niemal ¼ (22,85%) abonentów domeny .pl. Tworzymy usługi, które pomagają naszym klientom wykorzystać potencjał Internetu i rozwijać biznes w sieci od 1997 roku.  Z usług nazwa.pl skorzystało 1 000 000 Klientów, którzy zarejestrowali ponad 4 000 000 domen i aktywowali ponad 500 000 usług hostingowych.

Domenowy potencjał
Co ciekawe, jedynie połowa polskich przedsiębiorców posiada swoją własną stronę internetową lub firmowego e-maila. To bardzo niski wynik, tym bardziej, iż roku na rok biznes i jego wizerunek online zyskują na znaczeniu. Ponadto roku rynek handlu w Internecie ma urosnąć o 10 mld złotych, osiągając rekordowy poziom 50 mld złotych na koniec 2019 roku .

Dobrze dobrana domena pełni rolę wizytówki firmy. Warto więc zadbać, żeby nie była ona tworzona na zasadzie przypadkowego doboru słów, ale w taki sposób, aby odzwierciedlała istotę działalności prowadzonej w sieci. Jak zatem dobrze wybrać domenę, aby wspomagała prowadzenie biznesu:

  1. Wybierając domenę warto pamiętać, aby była ona krótka, a tym samym łatwa do zapamiętania, przeliterowania (np. podczas rozmowy telefonicznej) i zapisania.
  2. Warto dobrać nazwę domeny do charakteru prowadzonego biznesu lub marki oraz słów kluczowych, które się z tym biznesem wiążą – z pewnością zwiększy to dotarcie do potencjalnych klientów.
  3. Wybierając rozszerzenie domeny należy pamiętać,  że obok najczęściej rejestrowanych końcówek typu .pl lub .com.pl dostępne są domeny regionalne, które mogą okazać się korzystniejsze dla osób prowadzących biznes lokalny (np. waw.pl) czy domena o rozszerzeniu .eu –  szczególnie dla osób planujących eksport towarów lub usług na rynki UE.
  4. Aby dobrze zabezpieczyć swój biznes i uniknąć sytuacji, kiedy inny podmiot działający w tej samej branży będzie posiadał domenę różniącą się jedynie rozszerzeniem, warto rozważyć zarejestrowanie większej liczby domen z różnymi końcówkami, np. .pl, .com.pl, .eu, .com.