Content Delivery Network – sprawdź, na czym polega i czy warto w niego zainwestować!

Każdy twórca treści, który dzieli się swoim contentem z innymi za pomocą własnej strony internetowej, zmaga się czasem z ograniczeniami wynikającymi z parametrów usług sieciowych. Strony WWW nierzadko bardzo długo się ładują, co zniechęca część osób do przeglądania ich zawartości. Tracą oczywiście twórcy, ale i użytkownicy, którzy poszukują konkretnej treści. W takim wypadku dobrym pomysłem może być skorzystanie z CDN, czyli z Content Delivery Network.

Obciążony serwer – przeszkoda dla użytkowników, robotów i twórcy

Strony WWW odwiedzają zwykli użytkownicy, jak i Googleboty. Jeśli ładuje się zbyt wolno, jej osiągi zmniejszają się. To realne straty dla administratora strony, ale także np. dla użytkowników, którzy chcieli odwiedzić stronę w konkretnym celu. Jeśli sytuacja z powolnym ładowaniem strony i tym samym zbyt dużym obciążeniem serwera powtarza się za często, należy zastanowić się nad podjęciem konkretnych działań. Jednym z nich może być skorzystanie z Content Delivery Network, czyli CDN.

Content Delivery Network: czym właściwie jest?

Content Delivery Network to tak naprawdę sieć komputerów, które są wykorzystywane w celu zwiększenia szybkości dostarczania serwisów internetowych do użytkowników, czyli innymi słowy – do skrócenia czasu ładowania się strony WWW. Opóźnienie wynikające z dostarczania treści serwisów jest minimalizowane za pomocą przechowywania buforowanej zawartości na serwerach brzegowych w lokalizacjach punktu obecności jak najbliżej końcowych użytkowników. Co to oznacza? Sieć rozproszonych na całym świecie serwerów-dostawców jest zasilana danymi z głównego serwera webowego. Użytkownik, który chce wejść na daną stronę WWW, odwiedza w rzeczywistości jej kopię dostarczaną przez jeden z komputerów podłączonych do sieci CDN. W pamięci podręcznej tych serwerów przechowywane są pliki, które nie muszą być aktualizowane.

Kiedy warto pomyśleć o CDN? Kilka najpopularniejszych powodów

Po pierwsze – kiedy grupę docelową danej strony internetowej stanowią odbiorcy na całym świecie. Rozmieszczenie serwerów na całym globie gwarantuje, że nawet użytkownicy z innych kontynentów będą mogli łatwo i szybko wejść na stronę WWW. To bardzo ważne zwłaszcza w sytuacji, gdy na stronie znajdują się aplikacje lub inne pliki gotowe do pobrania. Po drugie – kiedy czas odpowiedzi danej strony jest zbyt długi, a użytkownicy notorycznie skarżą się na czas ładowania serwisu. Content Delivery Network umożliwia również zmniejszenie używanej przepustowości – zmniejszane jest pasmo wykorzystywane przez serwery serwisu.

Co ważne dla części administratorów stron – korzystanie z Content Delivery Network i konfiguracja ustawień nie powinny sprawić większych trudności. Należy za to liczyć się z kosztami usługi. Warto pamiętać, że poniesione wydatki prawdopodobnie bardzo szybko się zwrócą (zwłaszcza jeśli strona WWW to np. sklep internetowy czy wizytówka firmowa). To jednak nie koniec zalet. Szybsze ładowanie się strony jest odczuwalne nie tylko dla użytkowników, ale także dla robotów Google’a. Oznacza to, że indeksowanie odbywa się znacznie szybciej. Optymalizacja szybkości to bez wątpienia jedna z największych zalet sieci CDN, ponieważ wpływa na największą liczbę innych czynników.

Content Delivery Network a Search Engine Optimization (SEO)

Okazuje się, że sieć CDN ma również wpływ na pozycjonowanie strony, a to – na realne zyski jej właściciela. Pozycja strony w wyszukiwarce zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest właśnie prędkość, która do niedawna nie była tak mocno uwzględniana jako element składowy algorytmu Google’a. Sieć CDN poprawia szybkość serwisu ze względu na takie czynniki jak kompresja, pamięć cache czy wspomniane już dostarczanie serwisu z sieci. Należy pamiętać, że wysoka pozycja w rankingu wyszukiwarki zawsze przekłada się na większe korzyści dla właściciela strony. Zauważalne jest to także w przypadku blogów czy portali internetowych, których głównym źródłem zysku są reklamy umieszczane na stronie. Wyższa pozycja w wyszukiwarce zwiększa prawdopodobieństwo wejścia na stronę większej liczby użytkowników, a każdy unikalny użytkownik to szansa na zmonetyzowanie treści zawartych na danej stronie WWW.